Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Monika fick vänta två månader på sophämtning

Tre nyheter att hålla koll på i dag.
”Hade det varit lika varmt som förra året så hade de ju kunnat bli illa”, säger Monika Bjelton som fick vänta två månader på att hennes sopor skulle tömmas. Foto: privat
Enligt kommunen beror förseningarna på en miss från den nya entreprenören. (Genrebild) Foto: Martina Holmberg / TT

När Svenljunga kommun bytte sophanteringssystem drabbades flera invånare av stora förseningar och sopkärl som inte tömdes. 

Monika Bjelton fick vänta två månader på att hennes sopor skulle tömmas.

– Hade det varit lika varmt som förra året så hade de ju kunnat bli illa, säger hon.

I februari i år trädde ett nytt sophanteringssystem i kraft i Svenljunga kommun. Kommunen ville byta system för att underlätta sopsorteringen för invånarna, vilket P4 Sjuhärad tidigare rapporterat om.

Men under våren har det periodvis varit stora problem med förseningar av sophämtningen. En av dem som fått vänta är Svenljungabon Monika Bjelton. Hon fick vänta två månader på att hennes sopor skulle tömmas, trots att hon inte har den nya typen av soptunna, enligt radion.

– Jag återvinner nästan allt, så jag får inte sa mycket sopor. Det blev aldrig överfullt och jag blev inte drabbade av några råttor eller så. 

När hon märkte att det var länge sedan soporna tömdes senast kontaktade hon kommunen som förklarade det med att det varit förseningar. Nu upplever hon att det har blivit bättre.

– Nu är det någorlunda ordning. Det var som värst i våras. Hade det varit lika varmt som förra året så hade det kunnat bli illa.

Och hon är inte ensam av att drabbas av förseningarna.

”Hela tunnan full av maggots”

Efter att Svenljunga kommun informerat på sin facebooksida om förseningarna visade många invånare missnöje i kommentarsfältet. 

”Det kanske är lika bra att lägga ner detta. Mer råttor i byn”, ”Ingen tömning, som vanligt. Nu kryper det massor av myror i soporna” och ”Trevligt system. Hela tunnan full av maggots”, lyder några av kommentarerna, enligt P4 Sjuhärad.

Enligt kommunen beror förseningarna på en miss från den nya entreprenören.

– Det är väl helt enkelt att man har missat från sopentreprenören att ta de här enskilda tunnorna. De problem som vi upplevt och delvis upplever fortfarande, de hänger ihop med att vi har bytt entreprenör och inte att det är ett nytt sophanteringssystem, säger Fredrik Ekberg, samhällsbyggnadschef i Svenljunga kommun, till P4 Sjuhärad.

De konkreta anledningarna till att sophämtningen dröjt beror på flera problem, menar han.

– Det är nog en kombination av att vi har haft bilar som har krånglat, det har varit svårt att rekrytera personal för våran entreprenör, och att turerna som är upplagda inte har varit optimala, säger han till radion.