Mobbning värst i skolan - inte på nätet

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Trots att nätmobbning är ett hett samtalsämne är problemet värst i skolan.
I Göteborg säger fyra av tio högstadiekillar att de kan tänka sig att mobba någon de inte gillar.
- Hälften av de barn som drabbas blir dessutom mobbade av eleverna i sin egen klass, säger Göran Englund på Preventions- och Utvecklingsenheten.
När Göteborgs stad frågade elever om mobbning gav svaren en tydlig bild. Trots allt snack om nätmobbning lever de traditionella trakasserierna kvar i skolan.
- Jag har själv jobbat som lärare i 20 år och vet hur snacket gick för ett par decennier sedan. Då sa lärarförbundet att mobbningen skedde på väg till och från skolan men inte i själva klassrummet. På samma sätt fokuseras det nu på nätmobbning, säger Göran Englund på Göteborgs Stads Preventions- och Utvecklingsenhet.

Kritik

Vuxenvärldens oförmåga att hantera mobbning kritiseras av de nya rapporter som skildrar mobbning bland mellan- och högstadieelever.
- Vi slipper ta ansvar om vi skyller ifrån oss och är det något skolan måste göra så är det just att ta ansvar, säger Göran Englund.
Sammanlagt har 3600 Göteborgselever på 18 skolor medverkat i enkäten. När specifika frågor som "Har du blivit slagen eller sparkad de senaste månaderna?" ställs till eleverna så visar det sig att dubbelt så många elever utsätts för mobbning jämfört med när direkta frågor om mobbning ställts.
Att 50 procent av mobbningen sker i elevernas egna skolklasser är inte nog - den pågår dessutom under lång tid.
- Hälften av dessa elever säger att de har blivit mobbade i mer än ett år, säger Göran Englund på Preventions- och Utvecklingsenheten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER