Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mirakeljuice kritiseras - kan inte bota cancer

På menyn på salladsbaren Paprika på Postgatan i Nordstan i Göteborg finns flera frukt- och gröntjuicer som sägs ha rent medicinska egenskaper. Fel, säger Läkemedelsverket. Foto: Jonas Tobin

Förebygger cancer, balanserar blodsockret, stärker immunförsvaret, saktar ner åldrandet och rensar kroppen på gifter.

Salladsbaren Paprika på Postgatan i Nordstan i Göteborg säljer drycker som verkar vara rena mirakelmedel.

– Medicinska påståenden är olagliga på livsmedel. Mitt tips är att gå till läkaren i stället, säger Tomas Nilsson, utredare på Läkemedelsverket.

På menyn på salladsbaren Paprika på Postgatan i Nordstan i Göteborg finns flera frukt- och gröntjuicer som sägs ha rent medicinska egenskaper.

Exempelvis juicen "Femme fatale" på bland annat morot och äpple beskrivs vara cancerförebyggande samt bra mot illamående, yrsel och för att rensa kroppen på gifter. Andra drycker påstås exempelvis balansera blodsockret, stärka immunförsvaret, sakta ner åldrandet och stärka hud samt hår.

Paprika-besökare har uppmärksammat GT på beskrivningarna på menyn. När GT ringer upp Läkemedelsverket och berättar vad som står ställer de sig kritiskt till påståendena.

– Det följer inte reglerna. Juicer är först och främst livsmedel och man får inte göra medicinska påståenden på livsmedel, säger Tomas Nilsson, utredare på Läkemedelsverket.

"Bra reglerat"

För att beskriva och sälja livsmedels som bra mot sjukdomar krävs att produkten blivit godkänd som läkemedel.

– Att ta fram en juice som är cancerförebyggande är kanske inte så troligt. Det finns väldigt bra reglerat i livsmedelslagstiftningen vad man får och inte får säga, säger Tomas Nilsson.

Han förklarar att det förekommer att livsmedel och kosttillskott påstås ha olika hälsofrämjande egenskaper. Men det är ovanligt att så starka ord som "cancer" används.

Är detta ett problem?

– Det är definitivt ett problem. Framför allt kan konsumenten inte göra ett informerat val. En patient har ju rätt att få en produkt som faktiskt har de effekterna som produkten påstås ha, säger Tomas Nilsson och fortsätter:

– Risken är att man tar det här i stället för att gå till läkare och få en diagnos.

Tycker du att man ska köpa de här dryckerna?

– Om du är intresserad av att ha något som förebygger cancer och så vidare eller hjälper ditt blodsocker ska du givetvis gå till läkare i stället, säger Tomas Nilsson.

Även livsmedelskontrollen vid miljöförvaltningen i Göteborgs kommun sågar mirakelmenyn på Paprika när de får höra om den.

– Detta är inte okej. Du måste ha speciella tillstånd för att sälja sådant här och i det tillståndet måste du ha belägg för att produkten gör vad som påstås, säger avdelningschef Daniel Eek.

Enligt Daniel Eek har liknande bluffpåståenden minskat något.

– Det kontrolleras väldigt mycket. Vi har lagt beslut på sådant här när det gäller drycker, bröd och allt möjligt, säger han.

Daniel Eek uppger att det kan bli aktuellt med en kontroll på Paprika och att salladsbaren kommer att bli ombedd att ta bort uppgifterna på menyn.

I de fall där miljöförvaltningens livsmedelskontroller visar på brister ombeds verksamheten att rätta till dessa och får då ett så kallat föreläggande. När verksamheter inte åtgärdar det som står i föreläggandet kan det i förlängningen leda till förbud för verksamheten.

"Lättare att förstå nyttigheten"

Diana Kasiri är delägare i bolaget bakom Paprika. Hon berättar att de har utgått från en bok med forskning för att kunna lyfta fram dryckernas positiva egenskaper på menyn.

– Jag har hört att Läkemedelsverket inte tycker detta är okej. Men vi antar att folk inte tror att man inte får cancer om man dricker drycken. Det är mest att man ska få en hint om vad det kan vara bra för, säger hon.

Enligt Diana Kasiri tror inte heller kunderna att dryckerna räddar dem från sjukdomar.

– Det är mer för att det ska vara roligare och lättare att förstå nyttigheten i det. Dryckerna har blivit väldigt populära och det är jätteroligt, säger hon.