Under måndagen spreds en film inspelad på en av möbelföretaget Mios butiker i Västsverige i sociala medier.
I filmen står två anställda vid kassan och låtsas vara kund respektive kassör och pratar med kraftig brytning om kundfrågor, som att bli medlem eller att få rabatt på en vara.
– Jag har ett barn, hon är sju månader, kan du lägga henne som medlem?, inleder en av dem klippet.
Det fortsätter med samtal om en kudde som ska ha en tråd lös och personen framför kassan säger ”rea, rea, extrapris kompis?”.
”Väldigt fördomsfullt”
Båda är utklädda, och personen bakom kassan har en rutig röd sjal över huvudet.
Klippet delades snabbt vidare i flera sociala medieplattformar och många menar att klippet förlöjligar personer med olika ursprung.
En av de som reagerat är Taban Kadir, 29.
– De förlöjligar personer från en stor del av Mellanöstern. Dagligen kommer personer från de områdena för att handla i butiken – varför göra narr av det?
– Det är väldigt fördomsfullt. Man gör narr av andra kulturer och tar inte hänsyn till att folk som kan relatera till det de spelar kan ta illa upp.

Alla tre friställda
Björn Lindblad, vd för Mio Sverige, såg filmerna på måndagskvällen.
– Det är helt emot våra grundvärderingar och vi som företag tar helt avstånd från det personerna har gjort. Vi tar det på största allvar, säger han.
Han bekräftar att alla tre bakom filmen, både de två som syns i filmen och personen som filmar, är anställda vid butiken.
– Personerna är friställda från butiken tills vidare. Det var viktigt för oss att snabbt visa var vi står i frågan.
En del av de som reagerat på videon på Facebook menar att det hela bör tas som ett skämt, någonting Taban inte håller med om.
– Det är skillnad på skämt och att förlöjliga. Deras jobb är inte att vara komiker, utan att stå i en butik och sälja och få kunder att känna sig välkomna, säger Taban och fortsätter:
– Det här slår mot butiken för nu kanske de som känner sig ledsna över vad de anställda gjorde känner sig illa till mods att ens gå till butiken.
”Blev förbannad”
Björn Lindblad säger att han regerade starkt när han såg filmen, och att han inte varit med om någonting liknande sedan han blev vd för tio år sedan.
– Först blev jag förbannad, sen ledsen. För oss är det enkelt: Alla är olika och olika är bra och det är värdegrunder vi ofta promotar inom företaget.
Nu pågår en internutredning gällande de tre anställda, bakgrunden till filmen och deras framtid inom företaget.
– De är extremt ångerfulla. Men det spelar ingen roll för det här är ingenting vi står bakom som företag. Jag är ledsen över detta och kan bara be om ursäkt å mina medarbetares vägnar, säger Björn Lindblad.
Vill att fler tänker efter
Taban Kadir tycker att det är viktigt att händelser som denna uppmärksammas, för att få fler att tänka över sina egna beteenden.
– Jag blir frustrerad varje gång jag ser att sånt här dyker upp. Det är inte första och säkert inte sista. Men jag vill att folk ska börja ta det här på allvar och förstå att det finns personer med bagage och personer som tar åt sig, säger hon.