Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Minnesmärke invigdes för att hedra de som dog i katastrofen

Thomas Hedborg var andrestyrman på Stena Saga som svarade på första nödropet vid stora branden på Scandinavian star.
Glenn ”Glicko” Andersson är initiativtagare till minnesmärket
Foto: MIKAEL BERGLUND
Katastrofen ombord på Scandinavian Star blev ett faktum den sjunde april 1990. Fotot är taget morgonen efter.
Foto: DALSNES, TOR ARNE / SCAN-FOTO

För att hedra de 159 människor som i april 1990 miste livet i den anlagda branden ombord på Scandinavian Star, restes på torsdagen ett minnesmärke vid kajen i Lysekil.

Dagen dessförinnan beslutade det danska Folketinget att inleda ytterligare en utredning om katastrofen. Målet är att ta reda på om ett försäkringsbedrägeri var motivet till branden.

– Det är vi inte minst skyldiga offren, säger den danska justitieministern Nick Hækkerup.

Minnesmärket skulle ha rests redan förra sommaren, men pandemin satte stopp för de planerna. Men nu står det äntligen där, en blå glasskulptur i formen av en båtköl.

Minnesmärket har finansierats av privatpersoner och företag, som totalt har samlat in omkring 120 000 kronor. 

På grund av rådande restriktioner var deltagarantalet begränsat under torsdagens ceremoni. Bland de närvarande fanns bland annat polisområdeschefen Lars Eckerdal och tidigare kommunalrådet Stig Nilsson, men även brandmän och ambulanspersonal som var i tjänst natten den 7 april 1990 då branden utbröt.

Ombord fanns 383 passagerare, men endast 224 av dem skulle komma i land vid liv. 

Kämpade mot lågorna: ”Hittade inga överlevande”

Larmet nådde besättningen ombord på Scandinavian Star klockan 01.55, när fartyget befann sig utanför Bohusläns kust på sin väg från Oslo till Fredrikshamn. 

Det hade det börjat brinna i en hög sängkläder och mattor utanför en hytt på fartyget. Kort efter att den första branden kvävts startade ännu en brand och plötsligt var en stor del av skeppet i lågor. Livbåtarna fylldes för att evakuera, brandlarmet startades och en nödsignal sändes ut.

Under branden låg Scandinavian Star på svenskt farvatten och brandmän från Göteborg klev på fartyget för att påbörja räddnings- och släckningsarbete – samtidigt som det fraktades till Lysekil. 

En av de brandmän som kämpade mot lågorna ombord var Leif Andrén från Göteborg, i dag pensionär. Han har tidigare berättat att han och kollegerna inte på något sätt var förberedda på att det fanns människor på fartyget.

– Den information vi fick var att det var tomt och att vår uppgift var att släcka branden. Jag var med i första gruppen som skulle krypa in i en korridor som brann och försöka släcka. När vi tittade åt andra hållet såg vi en hög med människor. Vi räknade till 13 kroppar.

– Vi hittade inga överlevande. Det var som att kliva in i en braskamin. Det var så varmt att vi inte kunde stå still för då smälte stövlarna på durken, har han tidigare berättat.

Beslut på onsdagen: Ny utredning

Branden har utretts i flera omgångar av norsk polis, och 1993 dömdes förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex månaders fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten. 

I efterhand har anhöriga och andra berörda gjort ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

Danska folketinget beslutade på onsdagen att försäkringsfrågan ska prövas igen sedan nya uppgifter framkommit. En vecka före branden var Scandinavian Star försäkrad för 12 miljoner dollar. Men när skeppet den 30 mars såldes till ett annat bolag och sattes in på rutten mellan Oslo och Fredrikshamn, hade försäkringen bytts och uppgick då till det dubbla.

– Jag är glad för att en bred majoritet nu har enats om att utreda delar av fallet med den tragiska branden på Scandinavian Star. Det är vi inte minst skyldiga offren, men också de överlevande, som än i denna dag har obesvarade frågor, säger den danska justitieministern Nick Hækkerup i en kommentar på justitsministeriets hemsida.

Förundersökningen kan tas upp igen, om nya uppgifter framkommer i utredningen.

UR ARKIVET: 2016 presenterades ny utredning

Mitt ute på Skagerrak började Scandinavian Star att brinna – på färjan omkom 159 personer.