Foto: ALEX LUNGDAHLFoto: ALEX LUNGDAHL
 Foto: ALEX LUNGDAHL
Miljöminister Karolina Skog, MP, vill se ett minskat flygande. Foto: JOHAN NILSSON/ TT NYHETSBYRÅNMiljöminister Karolina Skog, MP, vill se ett minskat flygande. Foto: JOHAN NILSSON/ TT NYHETSBYRÅN
Miljöminister Karolina Skog, MP, vill se ett minskat flygande. Foto: JOHAN NILSSON/ TT NYHETSBYRÅN
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör vid Göteborg Landvetter Airport Foto: Kristin LidellCharlotte Ljunggren, flygplatsdirektör vid Göteborg Landvetter Airport Foto: Kristin Lidell
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör vid Göteborg Landvetter Airport Foto: Kristin Lidell

Hotet mot Landvetter: "Flyg ska vara otänkbart"

Publicerad

Göteborg Landvetter Airport växer så det knakar och storsatsar på fler direktlinjer och utbyggnad av flygplatsen.

Samtidigt konstaterar miljöministern Karolina Skog, MP, att flygtrafiken måste minska. 

"Att flyga Stockholm – Göteborg ska förstås vara otänkbart", skriver hon på Instagram.

– Att begränsa något som många har ett stort behov av är inte rätt väg att gå, kontrar flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren.

Flygtrafiken till och från Landvetter ökar för varje år. Under 2017 startades tio nya flyglinjer och i vår kommer ytterligare fem direktlinjer.

Samtidigt som flygplatsen står inför sin största utbyggnad på fyrtio år kommer kritik mot det frekventa flygandet. Flera miljövänner väljer att helt sluta flyga.

 

LÄS MER: Fem nya direktlinjer från Göteborg Landvetter Airport i vår 

 

Under torsdagen medverkade miljöministern Karolina Skog, MP, i SVT:s "Morgonstudion" där hon pratade om att det måste till politiska beslut och en samhällsomvandling för att tåget ska bli ett attraktivt alternativ till flyget. Hon tar Göteborg – Stockholm som exempel på en sträcka där inte är nödvändigt att flyga.

Och hon skriver på Instagram: "Att flyga Stockholm – Göteborg ska förstås vara otänkbart".

Till GT säger Karolina Skog:

– Det här är en sträcka där tåget kan konkurrera ut flyget. Det är fullt görbart att ha räls och tåg som är snabba och pålitliga, och biljetter som är ekonomiskt tillgängliga. När vi har det så är det otänkbart att flyga den sträckan.

– Flyget möjliggör för Sverige att kunna följa med i den globala utvecklingen, säger flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren.Foto: SAS

Karolina Skog får medhåll av sina partikamrater i Göteborg. Kommunalrådet Karin Pleijel, MP, säger:

– Det är både billigare, bättre och mer miljövänligt att välja tåget till Stockholm. Det är ofattbart att man väljer flyget i det läget.

"Tåget attraktivt alternativ"

Hon tycker även att det borde vara lättare att ta tåget ut i Europa.

Karin Pleijel, MP, kommunalråd i Göteborg.Foto: CATHARINA FYRBERG

– Vi måste kunna påverka både den svenska och europeiska politiken så att tåget blir ett attraktivt alternativ. Det är absurt att det i dag är svårt att åka tåg till exempel till Bryssel, säger hon.

Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör vid Göteborg Landvetter Airport, slår tillbaka mot miljöministerns uttalande.

"Det får stå för henne"

– Det får stå för henne. Att begränsa något som många har ett stort behov av är inte rätt väg att gå. Istället ska vi tillsammans med politiska beslutsfattare jobba för att hitta lösningar som främjar en hållbar utveckling inom flyget, säger hon.

 

Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör: "Att begränsa något som många har ett stort behov av är inte rätt väg att gå".Foto: KRISTIN LIDELL

Charlotte Ljunggren lyfter fram tre viktiga punkter på vägen mot ett mer miljövänligt flyg:

– Biobränsle finns redan i dag men det är för dyrt. Här behöver vi hjälp av beslutsfattarna att säkerställa att Sverige startar tillverkning av fossilfria flygbränslen. Den andra punkten är teknikutvecklingen och den tredje handlar om en mer effektiv trafikledning. Du kan flygleda ett plan på ett sätt så att det minskar klimattrycket.

Miljöministern menar att det även är nödvändigt att bromsa utvecklingen med ett ökat flygande om miljömålen ska nås.

– Antalet långa flygresor ökar, både i Sverige och världen. Den trenden måste vi bryta. Det räcker inte att bara byta ut flygbränslet som en del säger, konstaterar Karolina Skog och fortsätter:

– Tillverkningen av biobränsle är flygindustrins ansvar att få till. Men från regeringens sida ska vi bidra och stärka utvecklingen av biobränslet. Vi kommer att utreda ett bränslebyte för att skapa en efterfrågan. 

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 

 

Ett 30-tal flyg per dag

Det går ett 30-tal flyg från Göteborg till Stockholm varje dag och Charlotte Ljunggren ser ett ökat behov.

– Vi bor i ett avlångt, glesbefolkat land och flyget möjliggör för Sverige att kunna följa med i den globala utvecklingen. Folk reser och folk vill träffas. En flyglinje mellan Göteborg och Stockholm borgar också för att flygbolagen ska kunna flyga till hela Sverige. Vill vi behålla glesbygden måste vi fortsätta flyga mellan landets två största städer, säger hon.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER