Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Miljardsmäll för linbanan över älven

Foto: THOMAS HARRYSSON / VÄSTTRAFIK

Trafiknämnden fick under torsdagen en riktig kalldusch då de nya kalkylerna för linbanan över älven presenterades. 

Enligt den senaste kalkylen kommer projektet i sin helhet passera fyramiljarderstrecket.

– Nu är det bara att stänga ner så fort det bara går och avveckla alla kostnader, säger Martin Wannholt, gruppledare för Demokraterna. 

På nästa nämndmöte den 25 april tas beslut om man ska lägga ner alla tankar på linbana eller gå vidare med projektet.

Det var GöteborgDirekt som först kunde berätta att kostnaderna för linbanan över Göta älv kommer skena ytterligare. Det sker oavsett hur man ser på projektet. 

Dels är det den ursprungliga budgeten på 1,1 miljarder som spricker. Den har nu hamnat på 2,45 miljarder kronor. 

Men då också fler delar nu ska ingå i projektet som helhet så landar den beräknade totalkostnaden nu på strax över 4 miljarder kronor.

Demokraterna: Skrota projektet

Nu kräver Demokraterna att projektet skrotas helt. 

– Vi får tacka tjänstemännen för arbetet de utfört så här långt. Nu är det bara att stänga ner så fort det bara går och avveckla alla kostnader, säger partiets gruppledare Martin Wannholt. 

Partiet vill i stället att en satsning på en spårvagnslinje från Stigberget till Lindholmen – över eller under älven – ska tidigareläggas. 

Ursprungligen skulle linbanan stå klar till Göteborgs stads 400 årsjubileum 2021. Nu beräknas linbanan i stället stå klar till tredje kvartalet 2024. 

Om den nu kommer att byggas.

Ytterligare kostnader

Kostnaderna som presenterades för nämnden under torsdagen ser exakt ut så här:

2015 trodde man på en totalkostnad på 1,1 miljarder för linbanan.

I dag har denna siffra mer än fördubblats och landade på 2,45 miljarder kronor. 

Allt blir dyrare än vad man räknade med tidigare. Och det är inga små felberäkningar det handlar om. Ett exempel är ”linbaneteknik”. Här trodde man på 330 miljoner kronor i kostnad 2015. I dag är motsvarande siffra 910 miljoner.

Två förslag att välja på

Dessutom har nämnden fått presenterat ytterligare kostnader som kan tillkomma på drygt 1,6 miljarder kronor.

Trafiknämnden fick siffrorna presenterade för sig under torsdagens möte.

– Det var chockerande måste jag säga, säger Karin Pleijel, Miljöpartiet, nämnden andre vice ordförande.

Moderaten Toni Ursulic är ordförande i nämnden. 

– Nu har vi två förslag att ta ställning till inför nästa möte. Antingen så lägger vi ner projektet och då måste vi hitta ett alternativ till linbana.

– Eller så går vi vidare, men i såna fall måste kostnader kapas ordentligt. Jag kommer nu att ta upp detta med Alliansens ledning.

Vad handlar det om för kostnader om ni skulle besluta er för att gå vidare?

– De behöver halveras från cirka fyra miljarder till cirka två miljarder.