Mikael Hjörnhede förklarade krig mot Postnord. Foto: PRIVATMikael Hjörnhede förklarade krig mot Postnord. Foto: PRIVAT
Mikael Hjörnhede förklarade krig mot Postnord. Foto: PRIVAT
Mikael Hjörnhede köper inte Postnords förklaring om vad som hände med hans cyklar. Foto: MIKAEL SJÖBERGMikael Hjörnhede köper inte Postnords förklaring om vad som hände med hans cyklar. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Mikael Hjörnhede köper inte Postnords förklaring om vad som hände med hans cyklar. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Mikael vann Postnordkriget – hans cyklar är återfunna

Publicerad

Mikael Hjörnhede tröttnade på Postnord aldrig levererade hans paket. 

Efter att två cyklar som han beställt spårlöst försvann förklarade Kungälvsbon krig mot företaget. 

Nu har cyklarna återfunnits. 

– Helt plötsligt ringde Postnord och sa att de hade hittat cyklarna. Men jag har bett dem att skicka tillbaka dem. Jag vill inte ha dem längre, nu är säsongen slut, säger Mikael. 

Ibland lönar det sig att vara jobbig. 

Mikael Hjörnhede, 35, ledsnade rejält på företaget Postnord som aldrig levererade två cyklar som han beställt från Tyskland. 

I en artikel i Expressen den 8 oktober berättade han hur han förklarat krig mot företaget på grund av allt strul.

Nu har cyklarna, som kostade 20 000 kronor och var spårlöst försvunna under en och en halv månad, återfunnits.

Cyklarna hittades 

– Helt plötsligt ringde Postnord och sa att de hade hittat cyklarna. Men jag har bett dem att skicka tillbaka dem. Jag vill inte ha dem längre, nu är säsongen slut, säger Mikael. 

Mikaels kamp för att få sina cyklar var segdragen. Postnord menade först att ingen var hemma för att ta emot försändelsen, trots att Miakel jobbade hemifrån för att kunna ta emot och hade satt upp en lapp på brevlådan. 

Sedan ombads han att hämta ut cyklarna på Citygross – men där återfanns bara ett par pedaler. När han återigen kontaktade Postnord startade de en utredning, som snabbt lades ner eftersom man inte hittade paketet. 

Från leverantörens sida kunde man inte heller göra något för att spåra paketet. 

Mikael Hjörnhede satte upp en lapp vid sin postlåda åt Postnord. Foto: PRIVAT

"Löjeväckande att de hittades nu"

– Det är lite löjeväckande att de har hittat cyklarna nu. Att de kommer fram efter att tidningar börjar skriva om detta talar lite för sig självt tycker jag. Min teori är att någon tagit ton på Postnord och sagt till att cyklarna måste hittas, säger Mikael. 

En representant från företaget har nu hört av sig. till honom, men förklaringen han fick gjorde honom inte så mycket klokare. 

Enligt Postnord ska cyklarna ha kommit bort redan när de kom till Malmö central från Tyskland – men de hittades i Göteborg.

Postnord har tidigare meddelat Mikael att anledningen till att de först inte kunde levereras hem till hans dörr var att ingen var hemma. 

Postnord: Vi förstår kritiken 

– Jag tycker inte att det håller riktigt. Om de nu försvann i Malmö så har ju chauffören åkt runt med en tom bil, jag får inte riktigt ihop det, säger Mikael. 

Att cyklarna nu är återfunna har inte ändrat hans grundinställning och han säger att han kommer att fortsätta sin krigföring mot Postnord. 

– Det går att skratta åt, jag kommer ju att få tillbaka mina pengar, men det är ju ett generalfel på hela företaget, det här händer ju varje dag.

Vågar du skicka tillbaka cyklarna med Postnord?

– Ja jag tänker att de förhoppningsvis inte gör samma fel igen. Den här gången kan de inte misslyckas, de får en chans till. 

Bohusläningen som också har skrivit om Mikael och hans cyklar har varit i kontakt med Postnord, som säger att de tar kritiken på allvar och att det faktum att Miakel lessnade på turerna kan vara en bidragande orsak till att paketet till sist kom fram. 

– Vi har förstått den här kritiken och det gör naturligtvis att vi i dag är väldigt uppmärksamma på just den här frågan, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, till Bohusläningen. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER