Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mikael ID-kapades: "Jag blir förbannad"

Mikael Hansen, 40, fick sin identitet kapad av någon som handlade på Zalando.Foto: Privat
Här är fakturan som Mikael Hansen fick hem efter att någon kapat hans identitet.Foto: Privat

GÖTEBORG. Mikael Hansen, 40, fick hem en faktura från Zalando på 4294 kronor.

Men det var inte han som handlat utan någon hade kapat hans identitet och beställt varorna i hans namn.

Nu varnar polisen för identitetskapningarna – som är nästan omöjliga att skydda sig emot.

Tidigare bedrägerimetoder som GT har skrivit om

Polisen varnade folk som fått fortkörningsbot från resor i Östeuropa efter att de fått in mängder med anmälningar om fejkade böter från en estnisk-serbisk liga.

Bedragare har använt Facebook genom att erbjuda matkuponger. Genom att skicka ut falska meddelanden i Willys namn har man kommit åt attraktiva personuppgifter.

Polisen varnar för oseriösa företag som erbjuder skydd mot bluffakturor.

En kvinna åtalades för bedrägeri efter att bland annat ha kapat en killes e-legitimation och på så sätt få pengar överförda till sitt konto.

En kvinna ID-kapades och fick en faktura från Sahlgrenska, en räkning från Apoteket och sedan ett brev från socialtjänsten som sa att hon blivit omhändertagen för berusning.

I början av veckan fick Mikael Hansen från Västra Frölunda hem en faktura från webbshopen Zalando. Det var en betalningspåminnelse för köp på 4294 kronor, där Mikaels uppgifter ska ha används.

– Först tänkte jag att det var min fru som hade handlat där. Sedan trodde vi att det var en bluffaktura. Sedan ringde jag Zalando och det uppdagades vad jag hade blivit utsatt för.

Man misstänker att någon har handlat varor för tusentals kronor med hjälp av Mikael Hansens personuppgifter. Zalando har efter det inträffade hört av sig och berättat att hans personuppgifter vid flera tillfällen har missbrukats.

"Förbannad"

– Jag blir fruktansvärt förbannad. Sedan blir jag förvånad hur enkelt det är att använda sig av någons personuppgifter. Det känns väldigt obehagligt, säger Mikael Hansen och tillägger:

– Jag börjar undra om de kan ha köpt något mer, om det kommer att komma in fler fakturor.

Han har nu polisanmält händelsen och spärrat sig på alla kreditbolag.

– Det känns inte speciellt positivt. Det blir ju jobbigt om man behöver köpa någonting senare. Det tar mycket energi och tid.

Vanligt bedrägeri

Magnus Lindegren, chef på bedrägerisektionen i Göteborg, berättar att sådana här identitetsintrång är en väldigt vanlig bedrägeriform. Han berättar att webbshopar som Zalando är väldigt utsatta för den typen av bedrägerier.

– De har problem med att folk beställer en typ av kreditbedrägeri där man utger sig för att vara personen och beställer varor i personens namn, säger Magnus Lindegren och tillägger:

– Sedan har man någon form av förfalskad legitimation i samband med uthämtningen av varorna. I det här fallet skickas de från Tyskland och så går man till utlämningsstället av varan och visar upp den förfalskade legitimationen.

Hur kan man göra för att skydda sig?

– Egentligen ingenting. Du kan inte spärra din kreditvärdighet förrän det att du har blivit utsatt för ett brott vilket gör det svårt att i förhand lägga in en spärr, säger Lindegren.

Mikael Hansen kommer inte att behöva betala tillbaka beloppet.

– Rädslan är nu att personen kan ha handlat på någon annan sida och att de inte kommer vara lika tillmötesgående där, säger han.

GT har försökt nå Zalando för en kommentar.