Postnord tappade bort Mikael Hjörnhedes paket som var två cyklar till ett värde av 20 000 kronor. Foto: PrivatPostnord tappade bort Mikael Hjörnhedes paket som var två cyklar till ett värde av 20 000 kronor. Foto: Privat
Postnord tappade bort Mikael Hjörnhedes paket som var två cyklar till ett värde av 20 000 kronor. Foto: Privat
Turerna med Postnord har varit många. Foto: PrivatTurerna med Postnord har varit många. Foto: Privat
Turerna med Postnord har varit många. Foto: Privat
Postnord beklagar det inträffade. Foto: MIKAEL SJÖBERGPostnord beklagar det inträffade. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Postnord beklagar det inträffade. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Mikael förklarar krig mot Postnord: "Mycket fritid"

Publicerad

Gång på gång har Postnord tappat bort Mikael Hjörnhedes, 35, paket.

Men efter det senaste slarvet, då två cyklar för 20 000 kronor försvunnit, har han bestämt sig för att ta upp kampen.

– Jag har mycket fritid, mycket vilja och är ganska bra på att vara jobbig. Jag kommer att föra ett krig här nu, säger han.

Det skulle kunna skrivas en mindre bok om turerna mellan Mikael Hjörnhede och Postnord.

Kungälvsbon själv säger att han i år har gjort sex beställningar som samtliga har strulat på ett eller annat sätt.

– Men det värsta började egentligen i somras när jag beställde två telefoner från Tyskland. När det skickades gick det jättebra och man kunde följa paketets resa genom Tyskland minut för minut nästan.

Men när Postnord tar över leveransen "blir det i princip svart", berättar Mikael Hjörnhede.

Var hemma och väntade

Men han fick reda på ett leveransdatum och bestämde sig då för att jobba hemifrån för att kunna ta emot telefonerna. Det var då som han plötsligt fick ett sms om att de inte kunde leverera paketet eftersom att han inte var hemma.

– Jag hade utsikt över gatan och jag tror inte ens att de kört in här.

Efter ett par turer till fick han beskedet att han kunde hämta ut paketet på postterminalen – men när han gick dit var bara en av telefonerna där. Den andra kunde han hämta upp några dagar senare hos postombudet.

Mikael Hjörnhede menar dock att hans senaste beställning tar priset. Han hade då beställt två cyklar från en hemsida – pris: 10 000 kronor styck.

– Jag följde paketet genom Tyskland och det var suveränt. Man kunde i princip se när chauffören gick på toaletten, säger han.

Bjöd in till en kopp kaffe

För att vara på den säkra sidan bestämde han sig än en gång för att jobba hemifrån för att vara på plats och ta emot de stora paketen.

Som en extra försäkring hade han satt upp en lapp på postlådan som gav anvisningar om var han bodde samt en inbjudan om att Mikael skulle bjuda på kaffe om de kom med hans paket.

För att säkerställa att paketen skulle komma fram satte Mikael upp en vägbeskrivning och bjöd in till kaffe.Foto: Privat

Men då kom återigen ett välbekant sms – ingen var hemma, enligt Postnord.

– De måste ha satt det i system för att köpa sig tid. I stället blev jag ombedd att hämta paketet vid postombudet på City Gross.

Fick bara pedalerna

Men på City Gross fanns bara ett par pedaler – resten av cyklarna var spårlöst försvunna. När Mikael hörde av sig till Postnord bad de honom att beskriva hur paketen som de själva tappat bort såg ut.

– Det är ju lite lustigt. Men jag höftade till med att det är ett stort brunt paket som det står Radon på, vilket är märket på tillverkaren.

– Men då kom en följdfråga om i vilken färg som Radon stod stavat i.

Postnord lovade att starta en utredning under fredagen. På måndagen fick Mikael beskedet att utredningen var nedlagd.

Mikael vände sig till tillverkaren som sa att de inte kunde göra någonting eftersom att statusen på försändelsen var att den fanns att hämta ut. Mikael fick återigen kontakta Postnord för att be företaget om att ändra status – något man inte kunde.

Men Mikael Hjörnhede gissar att företaget satt press på Postnord för helt plötsligt var de villiga att ta upp den nedlagda utredningen.

Fick inte mycket hjälp

Han fick då hem papper där han skulle komplettera med uppgifter på hur paketen han aldrig sett såg ut.

– Så där står vi nu. Det har snart gått en och en halv månad och jag ligger 20 000 back. Hade det handlat om 300 spänn hade jag nog bett dem flyga och fara men jag ska antingen ha mina cyklar eller pengarna tillbaka.

Mikael har nu fått hem papper där han ska komplettera med uppgifter på hur de försvunna paketen ser ut.Foto: Privat

När han kontaktat Postnords kundtjänst har han inte fått mycket hjälp menar han.

– Fast där fanns en person som var bra. Angelika hette hon och hon hjälpte mig när telefonerna var försvunna. Hon var en grym person och det vill jag gärna lyfta fram. 

"En personlig kamp"

Efter turerna är Mikael Hjörnhede garvad men är samtidigt frustrerad över att behöva stångas med Postnord.

– Det är löjeväckande och patetiskt att man kan vara så undermålig i sin hantering. Det är inget annat än en fars.

Men kampen för att få hem sina cyklar fortsätter.

– Jag har mycket fritid, mycket vilja och är ganska bra på att vara jobbig. Jag kommer att föra ett krig här nu och kommer verkligen inte att ge mig. Det blir en personlig kamp, avslutar han.

Postnord beklagar

Göteborg-Posten har tidigare skrivit om Mikaels turer hos Postnord. De har varit i kontakt med företagets presskommunikatör Anne Jiremar som beklagar det som inträffat.

Hon kan inte redogöra för vad som hänt Mikaels paket då det är helg. Men angående sms:en om att Mikael inte skulle ha varit hemma vid leverans så är han inte ensam menar Jiremar.

– Det är ett klagomål jag hört förut. Det beror på olika saker att det kan bli på det viset, men jag kan inte redogöra för det nu. Det är förfärligt sorgligt om det har blivit så här. För att se vad som har hänt behöver jag prata med personerna som jobbar på den aktuella enheten och det har jag ingen möjlighet till att göra under helgen, säger hon till tidningen.

Trots att han lockade med kaffe och mandelbiskvi fick han inget paket.Foto: Privat
Relaterade ämnen
Love Hansen Siilin
Love Hansen Siilin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER