Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mellan två vingar och 300 meter över varvet

GT:s reporter Evelina och piloten Magnus gör sig redo att flyga 300 meter över Göteborgsvarvet. Foto: Robin Aron
Piloten Magnus Falck navigerar oss runt Göteborgsvarvet. Foto: Robin Aron

Mellan två vingar och 300 meter upp i luften testade GT:s reporter att ta sig runt Göteborgsvarvet. Med Magnus Falck på Västkustflyg som pilot susade vi fram runt banan på nolltid.

– Tiden det tar att flyga runt är svår att slå när man springer, säger han.

Betyg

Tid: Färden tog endast sex minuter och det går nog knappast att ta sig runt snabbare på något sätt, toppbetyg. – 5 getingar

Bekvämlighet: Jag satt skönt i ett lädersäte och blev varken andfådd eller skadad. Men trots hörselkåpor blev det mycket oljud och stark blåst när fotografen öppnade fönstret. – 3 getingar

Kostnad: 1 600 kronor för ett varv runt banan med extra sightseeing. Ett bra pris för en stund i luften, men ändå något dyrt då man faktiskt kan springa runt i stället. – 3 getingar

Framkomlighet: Så länge det inte var några andra flygfordon i luften hade vi inga andra "trafikanter" eller hinder att ta hänsyn till och framkomligheten var gränslös. – 4 getingar

Vädertillåtet: Det blev lite guppigt när vi flög genom luftgropar och det skulle nog inte vara optimalt att flyga i oväder. Men med stängda fönster och vackert väder var det både varmt och torrt. – 3 getingar

"O-y-o flygplan, upp i luften över stan", ja signaturmelodin till barnprogrammet Luftens hjältar gick passande nog genom huvudet när det var dags för den sista delen i GT:s test att ta sig runt Göteborgsvarvet på alternativa sätt. Tillsammans med piloten Magnus Falck satte sig GT:s reporter och fotograf i ett litet flygplan och gjorde sig redo att flyga över banan.

– Att slå huvudet i vingarna är det farligaste man kan göra under en flygning, säger Magnus samtidigt som han kontrollerar planet.

Vill både springa och flyga runt varvet

Förutom kommersiell flygplanspilot och verksam IT-konsult är han även en före detta långdistans-triatlet och har sprungit Göteborgsvarvet ett tiotal gånger. Han är kluven kring om han hellre skulle springa eller flyga kring banan, men om han får välja så blir det till slut planet.

– Jag gör gärna båda delarna men när man flyger över banan får man en klarare överblick och kan se hela banan på en gång, vilket man inte gör då man springer och sen är det så klart mycket mer behagligt att flyga.

Tusen fot upp i luften

Det tar bara ett ögonblick från det att vi lämnar Göteborg city airport till dess att vi befinner oss ovanför Slottsskogsvallen. Vi ser både Göteborgsvarvets start- och målgång under oss och påbörjar vår färd att ta oss runt den 21 kilometer långa banan.

Vi flyger på 1 000 fot, det vill säga 300 meter upp i luften och utsikten är slående vacker. På bara några sekunder har vi tagit oss från Slottsskogen till Älvsborgsbron. Vidare flyger vi snabbt över Hisingen, Götaälvbron, Avenyn och tillbaka till Slottsskogen.

Flyger 200 kilometer i timmen

Färden går i 200 kilometer i timmen och det tar bara sex minuter att ta oss runt Göteborgsvarvet.

– Det är en tid som är svår att slå när man springer runt, konstaterar Magnus när vi står med fötterna på jorden igen och avslutningsvis ger han ett tips till alla löpare:

– Se till att ha rätt vätskebalans i kroppen och inte ta ut er för hårt. Det gäller att vara ordentligt förberedd inför ett sånt här lopp.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!