Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Matts kritik mot nya kryddburkarna

Matts är upprörd över den nya burken från Santa Maria. Foto: PRIVAT
Skillnaden på burkarna. Foto: PRIVAT
Så här ser de nya kryddburkarna ut. Foto: Santa Maria

Santa Maria har bytt ut några av sina kryddburkar. 

Bland annat har ströaren tagits bort.

En förändring som inte fallit alla konsumenter i smaken.

– Ströaren är det bästa sättet att använda burken, säger göteborgaren Matts Brunnegård, 75, och tillägger att den nya burken inte får plats i kryddhyllan.

På Santa Marias hemsida säljs den nya kryddburken in med ordet smart.

”Den är inte bara snygg - den nya kryddburken har några riktigt smarta funktioner också”, skriver de.

Men bland konsumenterna har förändringen inte fallit i smaken, vilket Aftonbladet tidigare skrivit om.

På företagets hemsida har flera personer skrivit in med klagomål kring de nya burkarna.

På flera av dem är ströaren borttagen. Dessutom har burken också blivit högre.

En av dem som reagerat är Matts Brunnegård, 75, från Göteborg.

– Jag upptäckte det i förra veckan. Då såg jag att det inte var likadant som det brukade vara, säger han.

Han fortsätter:

– Ströaren var det bästa. Jag upptäckte också att med de nya förpackningarna går den inte in i kryddhyllan vilket är ett litet aber, säger Matts Brunnegård.

”Ingen bra grej för konsumenten Matts”

Mängden innehåll har också minskat med tre gram.

– Skälet till att de gör det är naturligtvis för att sälja mer kryddor vilket inte är konstigt, men det är ingen bra grej för konsumenterna. I alla fall inte för konsument Matts, säger han.

Vad är det du stör dig mest på?

– Prio ett är ströaren, det är det bästa sättet att använda burken. Sedan är det naturligtvis dumt att burkarna helt plötsligt inte får plats, säger han.

– Någon av deras pressmänniskor påpekade att man kan köpa en ny burk på Ikea, men det var lite fånigt faktiskt, säger Matts Brunnegård.

Du kanske bara måste vänja dig?

– Nej, det tror jag absolut inte. Jag kommer inte att vänja mig. Jag har hällt över till gamla burkar, men det enklaste är så klart att köpa andra märken som passar in i stället, säger han.

I efterhand har Santa Maria tagit till sig av kritiken och återinfört ströaren på kanel-burken.

Tror du att de även kommer ändra på de övriga kryddorna?

– Jag tror inte så mycket på det. Men det kanske händer, vi får se, säger Matts Brunnegård.

Santa Maria: ”Förändring väcker reaktioner”

Eva Berglie, kommunikationschef på Santa Maria. Foto: PRESS/SANTA MARIA

Eva Berglie är kommunikationschef på Santa Maria. Hon säger att de är medvetna om kritiken, men tillägger:

– Vi har samlat på oss en mängd konsumentsynpunkter där många tyckte att ströaren var onödig. Bland annat för att många vill dosera i mått, men också för att det lätt klumpade sig vid hålen. Framför allt ville vi göra ett bättre lock där man lättare kunde styra kryddningen, säger hon.

Om att innehållet är tre gram mindre än tidigare, säger hon:

– På de allra flesta kryddorna är vikten den samma. Att den minskat på några stycken är för att glaset är lite lägre, eftersom det nya locket är högre och tar större del av burken, säger Eva Berglie.

Vad säger du om de reaktioner som uppkommit?

– Förändring väcker reaktioner. Sedan kan man vara överraskad över engagemanget. Vi känner oss trygga med att folk kommer att uppskatta förändringen när man vant sig, men samtidigt är vi öppna för feedbacken, säger Eva Berglie.

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!