Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Matildas kurs ställdes in – blev av med 20 000

Matilda Larsson, 21, anmälde sig till en kurs – som ställdes in. Foto: Privat

Matilda Larsson, 21, bestämde sig för att bli certifierad massör och anmälde sig till en kurs.

Hon betalade 20 000 kronor – men kursen ställdes in och några pengar har inte återbetalats.

– Jag känner mig lurad. Det känns overkligt och läskigt. Jag har gjort allt jag kan för att få pengarna tillbaka,  säger hon.

Matilda Larsson i Lerum berättar att hon alltid varit intresserad av träning och att hon det senaste året funderat på att utbilda sig till massör.

I augusti gjorde hon slag i saken och anmälde sig till en kurs för att bli certifierad massör. 

– Efter några veckor hörde de av sig och sa att kursen var inställd på grund av att det var för få anmälda. Det skulle inte vara några problem att få pengarna tillbaka, berättar Matilda Larsson.

Hon väntade på sina pengar, 19 995 kronor, men ingenting hände.

Fick ”konstiga förklaringar”

Matilda Larssons mamma Katarina Andersson hjälpte dottern med kontakterna med massageskolan.

– Veckorna gick och till slut ringde jag och frågade varför pengarna inte betalats tillbaka. Jag fick till svar att ”de kommer”. Det var de mest konstiga förklaringar, som att någon på ekonomiavdelningen hade avlidit. Det var många mejl och konstigheter, berättar Katarina Andersson.

Matilda Larsson och hennes mamma Katarina Andersson Foto: privat

Fortfarande, efter tre månader, har inga pengar återbetalats, vilket även Göteborgs-Posten har skrivit om.

Matilda Larsson och hennes mamma tror inte att de kommer att få några pengar.

Har gjort flera anmälningar mot företaget

Hon konstaterar att de lagt ner mycket tid på kontakterna med företaget och på att göra anmälningar.

– Vi har bland annat anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Vi har också ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Vi har all rätt på vår sida. Vi har avtal och kvitton. Vi kommer gå hela vägen till domstol om det behövs, säger Katarina Andersson.

Enligt Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har företaget tid på sig fram till 9 december att komma med sitt svar.

Bosse Lång, vägledare på Hallå Konsument, säger till GP att Kronofogdemyndigheten är den enda myndighet som handgripligen kan gå in och hjälpa Matilda att plocka ut pengarna ur företaget. 

Matilda Larsson har alltid gillat att träna och nu vill hon utbilda sig till massör. Foto: Privat

”Hon har alla bevis”

– Skulle företaget motsätta sig att det är skyldigt henne pengarna, måste det till en dom i tingsrätten. Men hon har ju alla bevis: att hon betalt, att kursen är inställd, vad som står i avtalsvillkoren och att hon inte fått tillbaka pengarna, säger Bosse Lång till GP.

Matilda Larsson har fått leta upp en annan kurs, som hon nu har påbörjat, för att kunna få jobb som massör framöver. Och hon har fått lägga ut många tusenlappar på en ny kursavgift.

 

LÄS MER: Annette, 53, anmäler Postnord efter missen 

 

–  Det känns fruktansvärt att det blivit så här. Det är overkligt och läskigt, säger Matilda Larsson.

Ansvarig vid bolaget som skulle arrangerat kursen vill inte prata med GT på telefon utan svarar skriftligt. 

Massageskolan anser att de blivit förtalade, och förklarar den uteblivna återbetalningen med att det varit en ”omfattande omställning på huvudkontoret”. 

Företaget hävdar, som svar på frågan varför kursavgiften inte betalats tillbaka, att kvinnan som anmält sig ”är myndig” och att hon bytt kursort. 

Men Matilda Larsson anmälde sig till en kurs i Göteborg och fick helt enkelt meddelandet att kursen var inställd.

”Ytterst beklagligt”

Conny Svensson, ordförande i Branschrådet Svensk Massage, känner till Matildas ärende och tycker det som hänt är ”ytterst beklagligt”.

– Vi vill inte agera domare, men vi har gjort en påstötning och vädjat till skolan att det här ska lösas. Vi har hört från fler håll att det är något som inte står rätt till med bolaget. Elever har hört av sig efter att de inte fått ut det de ska av pengarna de betalat i kurskostnad. Vi vill inte att branschens skolor ska få dåligt rykte. Vi värnar massörers yrkesskicklighet och branschens seriositet, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!