Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mathias familj i skräck – bilen började brinna

Mathias Löfgrens BMW började brinna under färd.Foto: Lina Törnqvist
Bilen totalförstördes i branden. Foto: Privat

Familjen Löfgren från Trollhättan körde längs E45, på väg till en heldag på Liseberg, när det plötsligt började ryka från motorhuven.

Några minuter senare stod bilen – en BMW från 2015 – i lågor.

– Det var ren tur att vi kunde stanna bilen så snabbt som vi gjorde, och att vi fick ut barnen innan elden tog sig in i kupén, säger Mathias Löfgren.

Mathias Löfgren satt bakom ratten den där lördagen i början av september. Förutom han själv fanns även hans fru, deras två barn och en vän till ett av barnen i bilen.

– Vi hade kört i drygt 20 minuter när gasen slutade fungera. Jag tryckte ner den, men bilen svarade inte, berättar Mathias Löfgren, som tidigare intervjuats av Ttela.

Sekunden senare började det ryka från motorn. Röken intensifierades, men lyckligtvis hittade Mathias ett ställe där han kunde svänga av den livligt trafikerade motorvägen.

– Vi tog oss så snabbt vi kunde åt sidan, ut på vägrenen och vidare ner i en slänt. Vid det laget började kupén började fyllas med rök berättar Mathias Löfgren, och fortsätter:

– Vi slet ut barnen ur baksätet så fort vi kunde och lämnade bilen bakom oss. 

 

 

Samtidigt som de larmade 112, såg den skräckslagna familjen hur eldslågor och kraftig rök spred sig över hela bilen, säger Mathias Löfgren.

Räddningstjänsten var snart på plats, men bilen blev totalförstörd.

– Det gick så fort. Det tog inte mer än två, tre minuter från det att gasen slutade fungera till dess att bilen var övertänd. Det var ren tur att vi kunde stanna bilen så snabbt som vi gjorde, och att vi fick ut barnen innan elden tog sig in i kupén.

Besviken på BMW

Vad som orsakade branden är oklart – familjens försäkringsbolag utreder det alltjämt tillsammans med BMW. 

Men när Mathias, efter den dramatiska händelsen, googlade runt på nätet, upptäckte han snart att han inte är den ende BMW-ägaren som råkat ut för något liknande –  något som BMW själva också är medvetna om.

Familjen Löfgrens bil fattade eld på E45, den 8 september i år.Foto: Privat
Familjen Andersson från Falkenberg råkade ut för en liknande händelse i mitten av juli. Deras BMW började brinna under en omkörning på E6.Foto: Privat
I slutet av juli, när han körde längs E6 utanför Kungälv, började Sleimane Dahers BMW att brinna. Han tvingades sparka upp en dörr för att ta sig ut.Foto: Privat

BMW har nyligen återkallat mer än 300 000 dieselbilar i Europa. Anledningen är ett dolt fel i 42 olika BMW-modeller.

Det rör sig om bilar som producerats med två olika motorer. Dels en fyrcylindrig dieselmotor mellan april 2015 och september 2016, och dels en sexcylindrig dieselmotor mellan juni 2012 och juli 2015.

 

 

Alla ägare av en sådan bil ska få ett brev hem från BMW med instruktioner om vad man ska göra. Det meddelade företaget i augusti.

Men Mathias Löfgren, vars brinnande bil tillverkades i maj 2015 och har en fyrcylindrig dieselmotor, säger sig inte ha fått någon information.

– Nej, det har vi inte fått. Jag hade också uppskattat om någon hört av sig till oss för att se hur vi mår efter branden, men det har de inte gjort, säger Mathias Löfgren.

Vill varna andra

Flera gånger den senare tiden har BMW-bilar börjat brinna under färd i Västsverige. Vi har tidigare rapporterat om familjen Andersson, vars bil plötsligt fattade eld på E6 vid Hallandsåsen, och om Sleimane Daher, som fick sparka upp en dörr för att ta sig ur sin brinnande BMW.

BMW Group Sveriges informationschef Peter Maier skriver i ett mejl att brandincidenter med BMW-bilar är sällsynta, att de kan bero på flera olika orsaker, vissa externa, och att de tar dem på stort allvar:                                       

”Vad som hänt med familjens bil är ett försäkringsärende och utreds just nu. Innan den utredningen är klar går det inte att fastställa vad som är orsaken bakom incidenten. Vi tar frågan om fordonsbränder på största allvar och förstår, oavsett vad den bakomliggande orsaken är, att en fordonsbrand vara en mycket traumatisk händelse för förare och passagerare. 

Vi tycker också att det är både olyckligt och tråkigt att familjen känner besvikelse över att dom inte blivit kontaktade av BMW. Här har vi brustit i våra rutiner och vi säkerställer nu att det inte kan hända igen. Våra kunders säkerhet och trygghet är av yttersta vikt för oss”

 

 

Men oavsett vad som orsakade branden, är Mathias Löfgren missnöjd med det han upplever som bristfällig kommunikation och omsorg från BMW:

– Jag vill varna andra BMW-ägare och passagerare för risken som företaget utsätter dem för när de inte åtgärdar problemen i tid. Vi vill inte att andra familjer ska råka ut för samma sak som vi gjorde, säger han.