Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mästerkocken: Så lyckas du med julbordet

Kocken Karin Andersson Foto: ANDERS YLANDER

Hur många sorters sill behövs till julbordet? Och hur lyckas man med julskinkan?

Västsvenska kocken Karin Andersson, känd från "Kockarnas kamp" och "Grillmästarna", ger sina bästa tips på hur du lyckas med julmaten.

Kocken Karin Andersson från Kungälv har ett långt cv. Hon har varit finalist i Årets kock, medverkat i kända tv-programmet "Kockarnas kamp" och jobbat på flera kända restauranger, senast som kökschef på restaurangen Toso i Göteborg.

Sillen är ett måste på Karins julbord. En god skinka är inte heller att förringa. 

– Skinkan är viktig. I dag är de färdigrimmade av ganska bra kvalitet, förr var de snustorra. Men man ska griljera den själv, använd söt, stark, eller kryddig senap beroende på vad du gillar.

Janssons frestelse är en klassiker på julbordet.Foto: LEIF JACOBSSON

– Min man har startat en tradition med grillad skinka. Först kör man julskinkan i ugnen. Sedan grillar man den tillsammans med torra kryddor, och skär sedan upp ljumna skivor. Den passar bra till janssons frestelse.

 

LÄS MER: Krögarparets bästa tips 

 

Balansen i julmaten är viktig. Man kan gärna undvika för mycket kötträtter.

– Satsa på det lätta, som sillen och laxen. Gillar man fisk så kan man köra olika sorters lax – en kallrökt, en gravad och en i en rulle med färkost och kryddor. Lägg ditt krut och kreativitet där.

Komplettera med sallad

En god sallad utgör ett bra komplement till den traditionellt tunga julmaten. En sallad med grön- eller rödkål som bas, tillsammans med apelsin, fikon, granatäpple och nötter gör susen.

– Salladen måste kunna tävla med det andra på julbordet. En vanlig grönsallad med isbergssallad och gurka blir det ofta mycket över av.

Karin Andersson grillar sin julskinka och äter den tillsammans med janssons frestelse.Foto: THOMAS CARLéN

Många upplever stress kring julmaten. Hur undviker man det?

– Skriv en lista där du skriver vad du ska laga dag för dag. Och handla flera dagar innan. Är man en stor familj kan man ta hjälp av varandra och göra ett knytkalas.

Karin Andersson tycker att man kan ifrågasätta julbordens klassiker och tänka nytt.

– Vill man absolut ha köttbullar? Ja, då kanske man ska ta bort kalvsyltan. Tänk på att få in det gröna. I stället för massor av kokt potatis kan man ha palsternackor med kryddpeppar och nejlika.