Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Martin lovades billig el – men fick straffavgift

Martin Carlsson, 61, känner sig lurad efter att han lät företaget Baraspara välja hans elbolag. "Jag blev två gånger ansluten till ett bolag som inte alls var det billigaste." Han är inte ensam om sitt missnöje. Konsumentverket, som har fått in över 380 anmälningar mot Baraspara, har nu stämt företaget för vilseledande marknadsföring. Foto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. Martin Carlsson, 61, lovades billigast möjliga el av företaget Baraspara – men kände sig lurad.

När han ville dra sig ur fick han en straffavgift på 3 300 kronor.

– De försökte blåsa mig, säger han.

Efter att ha fått in hundratals anmälningar har Konsumentverket nu stämt Baraspara.

Martin Carlsson, som bor i Majorna i Göteborg, förväntade sig billig el. I stället tog kontakterna med Baraspara, som har över 280 000 medlemmar, all hans energi, menar han.

– Att tjafsa med dem har gjort mig alldeles matt.

Barasparas affärsidé är att "förenkla och förbättra vardagen" för sina medlemmar genom att förhandla fram avtal med elbolagen. Tackar du ja ger du företaget fullmakt att inhämta uppgifter om din elförbrukning och att avsluta och teckna abonnemang åt dig.

När Martin Carlsson blev uppringd så nappade han, men blev besviken.

– Jag blev två gånger ansluten till ett bolag som inte alls var det billigaste. Jag kollade upp det och det fanns åtminstone elva andra bolag som hade gett mig billigare el. Jag hade förlorat mellan 1000 och 1500 kronor på det här. Man känner sig lurad, säger en frustrerad Martin Carlsson.

Elbolaget han blev ansluten till heter Mölndals Energi, som Baraspara skrivit avtal med åt flera andra missnöjda medlemmar.

"Har inte sett ett ord om det här"

Martin Carlsson mejlade Baraspara och meddelade att han ville bryta avtalet. Snart fick han en saftig faktura i brevlådan från Mölndals Energi.

– De ville ha 300 spänn i månaden i ett helt år för att jag brutit avtalet. Det kändes som att jag blev blåst på 3300 kronor.

Enligt Martin Carlsson hade han inte fått någon information om att det skulle kosta dyra pengar att dra sig ur.

– Jag läste papperna och på deras sajt ganska noga. Jag har inte sett ett ord om det här.

"Mellanskillnaden tillbaka"

Enligt Baraspara har kunden en ångerperiod på två veckor. Om man efter de 14 ångerdagarna vill bryta avtalet och i stället ansluta sig till ett annat elbolag får man betala en brytavgift.

– Tecknar man ett avtal och ångerrätten löper ut så kan det bli så. Tyvärr hamnar många kunder i kläm för att det är så. Men det är inte vi som bestämt det, det är de riklinjer som råder på elmarknaden, säger Sara Rehioui, kommunikatör på Baraspara.

– Vi har ett avtal med Mölndals Energi som innebär en garanti på att de ska vara landets billigaste elbolag. Om de inte är det får kunden tillbaka mellanskillnaden, säger Cenneth Edin, grundare av Baraspara.

381 anmälningar

Martin Carlsson är långt ifrån ensam i sitt missnöje mot företaget. De senaste fyra åren har Konsumentverket fått in över 380 anmälningar mot Baraspara. I somras valde konsumentombudsmannen att stämma Baraspara på grund av vilseledande marknadsföring.

– Det är bristande information i flera led. När de ringer upp konsumenter tycker vi inte att de på ett tydligt sätt informerar om att det rör sig om att konsumenten lämnar ifrån sig en muntlig fullmakt och att bolaget med hjälp av den fullmakten kan avsluta och teckna nya avtal för konsumentens räkning utan att konsumenten behöver göra någonting, säger Ida Nyström, jurist på Konsumentverket.

– Sedan tycker vi också att de brister i informationen efter det att man blivit medlem. Då är de skyldiga att i ett brev informera om tjänstens innehåll igen och det vi tycker vi att de har brustit i. Många säger att de inte fått något mejl eller brev överhuvudtaget, säger Ida Nyström.

"Tänker på alla gamla människor"

Baraspara vill inte kommentera de hundratals anmälningarna och att företaget nu dras inför domstol.

– Jag kan dessvärre inte uttala mig i den frågan så jättemycket. Jag kan säga att vi jobbar väldigt hårt med klagomål och vi tar dem på största allvar.

Eftersom Martin Carlsson hörde av sig innan de två ångerveckorna löpte ut slapp han till slut betala de tusentals kronorna. Nu vill han slå larm till andra som inte har kraft eller förmåga att agera lika fort.

– Jag tänker på alla gamla människor som kanske blir livrädda av en räkning på flera tusen kronor och bara betalar. Man hamnar i en väldigt utsatt situation.