Foto: Lennart Rehnman
 Foto: Lennart Rehnman

Marianne, 46, blev akut sjuk i djungeln

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Det är ingen höjdare att få blindtarmsinflammation mitt ute i djungeln.
Marianne Lennqvist, 46, från Mölndal vet.
Nu kommer boken som berättar den osannolika historien.
Jordenruntresan höll på att ta en ände med förskräckelse.
Incidenten i gränslandet mellan Ugan-da och Kenya kunde ha slutat illa.
- Jag var så illa däran att Anders fick bära mig och ryggsäckarna sista biten.
- Bydoktorn i Jinja vid Victoriasjön, sa att vi hade max 24 timmar på oss, fortsätter Marianne Lennqvist. Jag peppade mig genom att hela tiden upprepa för mig själv: det här fixar vi!
Paret bestämde sig för att försöka ta sig till Nairobi i Kenya. Dit var det 65 mil.

Knaggliga vägar

Resan med lokaltaxin gick på knaggliga, gropiga vägar och tog tid.
- Jag låg och halvsov i baksätet och försökte stå ut med knivhuggssmärtan i magen.
Mölndalsparet hade då varit ute och rest i dryga två månader och hade tolv månader kvar av sin resa.

Blev blindtarmsopererad

- Vi kom fram till Nairobi Hospital och jag blev blindtarmsopererad..
Resan fortsatte till Mauritius, Singapore, Malasya, Thailand, Indonesien, Papua Nya Guinea, Australien, Tahiti och USA.

Kom ganska lindrigt undan

Under denna tid hann de med några magsjukor, tropisk feber, bilkrock med en känguru, sår på benet och avbiten tand.
- Vi kom undan ganska lindrigt, säger Marianne, med galghumor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER