Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Margareta har anmält toapappret 17 gånger

Margareta Jonsson i Kil har reklamerat toalettpapper 17 gånger. Nu har hon också anmält Metsä Tissue till Allmänna reklamationsnämnden.
Foto: Jonas Gustavsson / EXP
"Jag har bara hävdat min rätt som konsument", säger hon

Toalettpappret från Serla höll inte måttet – efter 17 reklamationer anmälde Margareta Jonsson i Kil papperstillverkaren Metsä Tissue till Allmänna reklamationsnämnden.

– Jag har bara hävdat min rätt som konsument.

Margareta Jonsson, 51, har 17 gånger tidigare reklamerat toalettpapperet Serla från Metsä Tissue, något som Värmlands Folkblad och NWT berättat om tidigare.

– Det är som en rand mitt i rullen, ibland är det i början av rullen, ibland är det längre in, säger Margareta Jonsson till GT.

I sin anmälan skriver hon att papperet inte håller den kvalitet hon förväntar sig.

Tidigare när hon har haft kontakt med papperstillverkarens kundtjänst har hon fått värdecheckar och ett svarskuvert för att kunna skicka in det defekta papperet. Men den senaste gången blev hon avvisad.

– De ville inte ta emot reklamationen eftersom jag har reklamerat 17 gånger tidigare, berättar Margareta Jonsson.

Stöttar ungdomsidrotten

Hon kontaktade Konsumentverket och frågade om ett företag verkligen får neka en kund att reklamera. Nej, svarade verket som rekommenderade Margareta Jonsson att anmäla företaget till ARN.

– Jag hoppas att ARN tar dem i örat!

Margareta Jonsson har troget fortsatt köpa toalettpapperet, trots sitt missnöje. Papperet säljs nämligen av en lokal idrottsklubb.

– Det är så viktigt att gynna barn- och ungdomsidrotten. Slutar jag att köpa papperet drabbar det en ungdomsförening.

Vill ha ursäkt från papperstillverkaren

I sin anmälan till ARN har Margareta Jonsson begärt ett svarskuvert för att skicka in sin defekta toalettrulle och värdecheckar för 50 kronor.

Men hon hoppas även på en ursäkt.

– Jag vill att den som är chef för kundtjänst skriver till mig och ber så mycket om ursäkt. Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot en kund.

Men från ARN får Margareta Jonsson ingen hjälp. Nämnden avslår ärendet med motiveringen att tvister under 500 kronor inte tas upp.

GT har sökt Metsä Tissue.