Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mamma Camilla rasar mot sonens skolskjuts: ”Blir arg”

Camilla Persson menar att skoltaxin inte fungerat under höstterminen. Foto: Privat
William, 13, behöver åka taxi till skolan. Arkivbild. Foto: COLOurBOX

Camilla Perssons son William, 13, behöver åka taxi till skolan i Uddevalla.

Inför höstterminen har taxibolaget bytts ut – något som inte fungerar alls, menar Camilla.

– Jag blir arg och irriterad, säger hon. 

Västtrafik uppger att de utfärdat varningar mot bolaget – som i sin tur menar att bollen ligger hos Västtrafik. 

William, 13, har en lindrig utvecklingsstörning och behöver därför åka taxi till skolan i Uddevalla. Sedan höstterminen startade är det ett annat bolag än tidigare, Kronan Transport, som hanterar körningarna.

Williams mamma Camilla Persson är allt annat än nöjd med hur det har blivit. 

– Det är upp till mellan en halvtimme och en timmes förseningar, säger hon och fortsätter:

– De har ju tio minuter på sig och sedan får man ringa. Vi har fått höra att de inte fått någon körning, att de inte hittar till adressen och att bilen inte var laddad då det är Tesla de kör.

William blir orolig av förseningarna

Williams funktionsvariation gör att han är väldigt bunden till att rutinerna fungerar och blir orolig av förseningarna.  

Resten av familjen drabbas också.

 

 

– Vi får ju vänta hemma tills taxin har kommit och min bonusdotter blir också sen eftersom jag inte kan lämna henne med bussen innan taxin kommit, säger Camilla. 

Camilla menar att hennes son inte är den enda på skolan som drabbats av förseningarna.

– Det har varit föräldramöte och det bara fortsätter. Jag blir arg och irriterad, man tycker ju att det ska fungera, säger hon.

Har det fungerat bättre tidigare?

– Jajjemän, då var de nästan tidiga i stället. Det har fungerat väldigt bra tidigare när Västtrafik hade det själva. 

Har inga fasta körningar 

Renée Berglund är produktionschef på Kronan Transport, hon kan inte uttala sig om det enskilda ärendet, men menar även hon att situationen inte är optimal. 

– Det optimala fallet är att det är fasta körningar för skolbarnen, att det är fasta bilar med fasta förare så de ska få kontinuitet i det hela. Vad det gäller oss och Uddevalla så har vi inga fasta körningar utan får avrop som vi kallar det. Vi får körningarna som snabba uppdrag, säger hon och fortsätter:

 

LÄS MER: Jonas stora biljettilska – blev av med 1700 kronor 

 

– Just med Västtrafik och Uddevalla blir vi ständigt överbokade, det vi gör är att vi försöker göra vårt bästa för att barnen ska komma till skolan. Men jag håller med, det är förkastligt, det borde vara ett fast schema. Den pucken finns ju hos Västtrafik.

Mette Ramquist är presschef på Västtrafik. Hon säger också att det finns problem och beklagar dessa. 

Mette Ramquist, presschef på Västtrafik. Foto: Västtrafik

– Vi känner till att det har varit problem i Uddevallaområdet sedan trafikstarten och det beror på att vi har ett nytt avtal. Även om de på det stora hela har gått bra så har det varit problem här, bland annat med förseningar som du nämner. Det är jättetråkigt när resenärer drabbas på det här sättet, det är något vi ser väldigt allvarligt på, säger hon.

”Har utfärdat varningar”

Mette Ramquist berättar att Västtrafik just nu har ett nära samarbete med företaget för att komma tillrätta med problemen. Hon säger också att företaget har fått varningar av Västtrafik.

– Det har varit förseningar och annat som gör att uppdragen inte har utförts med den kvaliteten som vi förväntar oss. Vi ställer väldigt höga kvalitetskrav i våra upphandlingar och nu följer vi upp hur det har gått. Det handlar om att vi får sätta in olika typer av åtgärder och där vet jag att vi bland annat har utfärdat varningar i de där fallen där kvalitetskraven och avtalen inte har följts. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!