Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Malins kritik mot Ikeas nya reklam

Nu riktar hon kritik mot Ikea efter reklamfilmen. Foto: Privat
– Man ska inte behöva få någon olustig känsla, säger Malin. Foto: Youtube/Ikea

Malin Persson reagerade starkt när hon såg inledningen till Ikeas nya reklamfilm.

Nu riktar hon kritik mot möbeljätten.

– Man ska inte behöva få någon olustig känsla, säger hon.

Tina Kardum Funnemark, kommunikations- och marknadschef på Ikea, förklarar syftet med den uppmärksammade scenen.

”Om någon uppfattat reklamfilmen på något annat sätt så är det olyckligt”, skriver hon till Expressen.

En obehaglig känsla strömmade genom 36-åriga Malin Persson från Torslanda när hon såg den nya reklamfilmen ”Gömstället” från Ikea.

I ett inlägg riktar hon kritik mot företaget.

”Jag tycker att den är otäck. Ikea, hur tänkte ni här?”, skriver Malin.

I reklamfilmen spelas en mörk, dov melodi när en man rör sig genom ett nedsläckt hem. Ett barn sitter i en garderob och utstrålar rädsla med ett spänt ansiktsuttryck.

I början av reklamfilmen syns en rädd flicka som gömmer sig i en garderob. Foto: Youtube/Ikea
En man letar efter henne i en nedsläckt lägenhet och i bakgrunden spelas en mörk ljudslinga. Foto: Youtube/Ikea

Mot slutet av reklamfilmen visar det sig att det är en pappa och hans dotter som leker kurragömma och stämningen lättas upp.

– Jag reagerade först och tänkte att det var Bris-reklam eller ett kriminaldrama, det var den typen av känsla jag fick. Det slutade lyckligt men jag kunde inte se det fina i det.

Malin Persson förklarar att tankarna som väcks av filmens inledning lutar mot situationer av våld i hemmet eller annan form av övergrepp.

”De har ett stort ansvar”

Många delar Malins åsikter om det kusliga anslaget till reklamfilmen samtidigt som många andra inte håller med.

– Sitter man i ett marknadsföringsteam borde man ställa sig frågan ”kan det här uppfattas fel av någon grupp människor?” innan man lägger ut materialet. Och vi inser nu att det inte är en liten grupp som reagerar, säger hon.

Nu riktar Malin kritik mot Ikea efter reklamfilmen. Foto: Privat

En annorlunda typ av ljudslinga i början av filmen och andra uttryck från flickan i garderoben hade gett ett helt annat intryck, menar Malin.

– Man ska inte behöva få någon olustig känsla när man ser en reklamfilm från Ikea. Jag är själv kund hos dem, men jag tänker att de har ett stort ansvar. Jag vill veta hur de tänkte, om det finns någon tanke bakom reklamfilmen eller om det råkade bli så här.

Ikea: ”Verkligen inte syftet med filmen”

Tina Kardum Funnemark, kommunikations- och marknadschef för Ikea i Sverige, förklarar i ett mejl till Expressen att reklamfilmerna ska illustrera olika historier från olika livssituationer.

”Ikea är för de många och vill visa livet på så många olika sätt som möjligt. Om någon uppfattat reklamfilmen på något annat sätt så är det olyckligt. Det är verkligen inte syftet med filmen”, skriver hon.

I slutet av reklamfilmen visar det sig att det är en pappa och dotter som leker kurragömma. Foto: Youtube/Ikea

Syftet med reklamfilmen är att illustrera ”en typisk situation i vardagen som alla småbarnsföräldrar kan relatera till”, förklarar Tina Kardum Funnemark.

”Vi vill visa en situation som alla som umgås med barn kan relatera till, en kurragömma-lek. Och precis som våra liv är olika kommer reklamfilmer alltid att uppfattas och tas emot på olika sätt.”

Här kan du se reklamfilmen:

https://youtu.be/gthxGSZLI3I

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!