Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Maimonahs rop på hjälp: ”De bara lovar och lovar”

Maimonah och hennes familj har varit utan värme i sin lägenhet sedan i oktober. Foto: Privat
Inget av elementen i lägenheten fungerar, något som också fastighetsbolaget Balder bekräftar. Foto: Privat

Maimonah och hennes familj har varit utan värme i sin lägenhet sedan i oktober.

Hon har gjort allt i sin makt för att få hjälp – men fastighetsbolaget löser inte problemet. 

– De bara lovar och lovar men det händer inget. Snart är vintern över och vi har fortfarande inte fått någon värme.

I höstas fick Maimonah Ali, 33, hennes man och deras två barn tillgång till sin nyrenoverade lägenhet i Bergsjön. Men den var ovanligt kall och ganska snart insåg familjen att elementen inte fungerade.

– Jag ringde direkt till vår hyresvärd Balder och påtalade problemet och de lovade att komma och titta på felet, säger Maimonah. 

Men dagarna gick och felet sågs inte över. Maimonah berättar att efter att hon hade ringt otaliga gånger och tjatat på Balder så kom två fastighetsskötare och tittade på elementen – i slutet på december. Då gjordes bedömningen att det troligtvis berodde på ett ventilfel.

– Då skulle det dröja innan de fick in reservdelar för att utföra lagningen. Men de skulle komma och åtgärda felet så snart de fått in dem. 

Har grannar med samma problem

Inte heller den här gången hände någonting och Maimonah fick börja ringa till Balders lokalkontor i Bergsjön på nytt. I slutet på januari fick hon tala med platschefen som omgående såg till att lagningen utfördes. 

– Men efter lagningen så funkar fortfarande inte elementen. Många av mina grannar har samma problem och vi vet inte längre vad vi ska göra. Mina barn får gå med jackor på sig inomhus men blir ändå sjuka av kylan gång på gång.

Under tiden som ärendet har pågått fick Maimonah och hennes familj ett portabelt värmeelement som ska förse lägenheten med värme under tiden. 

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android.

 

– Sådana element drar mycket ström och min elräkning skjuter i höjden, men jag har inte fått någon ersättning för mina extra elkostnader.

"De bara lovar och lovar"

Hon berättar att hon är otroligt trött på att tjafsa med fastighetsbolaget.

– Balder bryr sig inte om problemet. De bara lovar och lovar men det händer inget. Snart är vintern över och vi har fortfarande inte fått någon värme.

– På grund av den rådande bostadsbristen verkar hyresvärdar tro att de kan behandla sina hyresgäster hur som helst. De vet att vi inte har något annat val än att bo kvar.

I ett mejl till GT svarar Balder: 

– Vi beklagar att vi inte lyckats hitta felet men vill understryka att vi arbetar hårt med frågan. Vi har haft våra entreprenörer på plats, spolat elementen, bytt pump och tillfälligt åtgärdat temperaturen med hjälp av värmeelement, skriver Sandra Nilsson, marknadsansvarig på Balder i Göteborg.