Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Magnus såg igenom sluga bank-bluffen

Bluffmejlet lurade inte Magnus Wennergren. Foto: Privat
På bankens hemsida varnar de också sina kunder för de sluga bluffmejlen. Foto: Danske Bank
"Sådana här mejl kommer i omgångar. Nu påstår sig bedragarna komma från Danske Bank, men det kan lika gärna vara Posten eller någon annan bank som sägs vara avsändaren", säger Magnus Lindegren. Foto: Pressbild/Danske Bank

En våg av bluffmejl signerade Danske Bank florerar i svenska inkorgar – allt bedragarna vill är att komma åt oskyldiga människors pengar.

Magnus Wennergren är en av de drabbade och vill nu varna andra för bedragarna.

– Jag vill säga till andra att inte vara godtrogna. Ifrågasätt när det kommer sådana här mejl, och kolla upp det noggrant, säger han.

Magnus Wennergren från Gråbo fick bluffmejlet vid elvatiden under onsdagen. Mejlet hamnade inte i skräpposten utan gick direkt till inkorgen. I mejlet, som är signerat Danske Bank, står det att man ska klicka på en bifogad länk för att där lämna ifrån sig sina bankuppgifter.

– Det var något som inte var rätt med mejlet, jag reagerade direkt. Efter att jag suttit i telefonkö till Danske Bank i en halvtimma sa de att det var frågan om ett bluffmejl. Det var massor av människor som hade ringt banken, säger han.

Flera bluffar

Det är inte första gången Magnus Wennergren råkar ut för bluffmakare. En gång fick han ett samtal med ett riktnummer från Afrika som han svarade på. Senare förstod han att bedragare försökt överbelasta hans konto. Han råkade också ut för en kreditkortskapning när han var på semester i Kuala Lumpur i Malaysia.

– Det är skrämmande vilken utveckling det blivit med det här att luras över nätet. Vissa har ju råkat illa ut för att de är godtrogna. Jag tänker på äldre personer som råkat ut för det här och så hamnar de i fällan, säger Magnus Wennergren.

Polisen medveten om fenomenet

Magnus Lindegren är sektionschef för bedrägerisektionen hos polisen i Storgöteborg och känner väl igen tillvägagångssättet.

– Sådana här mejl kommer i omgångar. Nu påstår sig bedragarna komma från Danske Bank, men det kan lika gärna vara Posten eller någon annan bank som sägs vara avsändaren.

På den aktuella bankens hemsida varnar de också sina kunder för de sluga bluffmejlen.

– Det man ska tänka på är att banker inte begär ut sådan här känslig information som kontonummer, koder eller annat via mejl, säger Magnus Lindegren.

Han berättar också att man aldrig ska svara på något utskick av detta slag – då finns det risk att man drabbas ännu en gång av bedragarnas framfart.

– Då ser de att det är en aktiv mejladress.

Dock är det svårt att sätta fast de illvilliga människorna bakom bluffmejlen. De verkar ofta från utlandet och i och med lagstiftningen blir det då svårt.

Magnus Wennergren vill uppmana människor att vara försiktiga så att de inte riskerar att råka ut för bedrägerier på nätet.

– Man måste vara vaksam. Tänk dig för om det verkligen kan stämma, säger han.

 

Erik Göthlin