Göteborgsmoderaternas kampanjfilm har fått kritik. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i GöteborgGöteborgsmoderaternas kampanjfilm har fått kritik. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i Göteborg
Göteborgsmoderaternas kampanjfilm har fått kritik. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i Göteborg
Nu visar det sig att bilderna är från Kanada. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i GöteborgNu visar det sig att bilderna är från Kanada. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i Göteborg
Nu visar det sig att bilderna är från Kanada. Foto: Skärmdump Nya Moderaterna i Göteborg
David Josefsson, M. Foto: MODERATERNADavid Josefsson, M. Foto: MODERATERNA
David Josefsson, M. Foto: MODERATERNA

M:s kampanjfilm – bilbrand i Kanada

Publicerad

Göteborgsmoderaternas kampanjfilm har fått kritik för att visa en negativ bild av Göteborg.

Nu visar det sig att bilden på en brinnande bil är från Vancouver, Kanada.

– Nu råkar den här bilen stå i Vancouver men jag tror att alla som bor i Göteborg skriver under på att bilbränder är ett rejält problem, säger riksdagskandidaten David Josefsson (M).

I kampanjfilmen visas en negativ bild av Göteborg upp. Från en lyckad stad till dagens stad som präglas av våld, segregation och extremism.

I filmen visas bland annat en sekvens på en brinnande bil. Men enligt P3 Nyheters granskning, som var först med att rapportera om detta, så är bilden inte från Göteborg – utan från Vancouver i Kanada. Bilden kan hittas bland annat på Pond 5 och Shutterstock, bildbanker på internet som tillhandhåller bilder och annan form av media.

 

LÄS OCKSÅ: Moderat-toppen avgår efter GT:s granskning 

 

Bilderna är tagna 2011 i samband med ett upplopp. Det skedde efter att Vancouvers hockeylag förlorat finalen i Stanley Cup.

Moderaterna: "De bilder som fanns"

– Det var de bilder som fanns tillgängliga i en bildbank. Jag tycker det viktiga är att prata om problemet, det har brunnit alldeles för många bilar i Göteborg. Sedan att bilen råkar stå i Vancouver innebär ju inte att problemet inte finns i Göteborg, säger riksdagskandidaten David Josefsson (M) till radiokanalen.

För GT utvecklar han:

– Det är ganska enkelt. Bilbränder är ett problem i Göteborg. Tittar man på statistiken från Msb (Myndigheten för samhällskydd och beredskap) så har det ökat från 11 bilbränder 1995 till 129 stycken 2015. Så vi ville ha med en bilbrand, eller illustrera med en bilbrand.

– Vi hade en diskussion om hur man får tag på bilder från en bilbrand. Och det är ju inte helt moraliskt att gå ut och tända eld på en bil. Då köpte produktionsbolaget bilder från Shutterstock. Nu råkar den här bilen stå i Vancouver men jag tror att alla som bor i Göteborg skriver under på att bilbränder är ett rejält problem.

Men kan inte människor uppfatta det som att ni visar upp en förljugen bild när ni använder en källa som visar något annat?

– Nej, alltså, det hade varit en förljugen bild om det inte var några anlagda bilbränder i Göteborg. Men som jag säger, statistiken visar att det närmaste tiofaldigats. Då är det inte förljuget att prata om bilbränder i Göteborg.

Ann-Sofie Hermansson (S).Foto: HENRIK JANSSON

Men Socialdemokraternas Ann-Sofie Hermansson, som är ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg, säger att bildvalet förvånar henne. Hon är också kritisk till innehållet i övrigt.

– Anmärkningsvärt, men man har väl valt att lyfta fram sådana bilder som man vill ska anspela på människors rädsla. Det är ju en sådan bild så det fungerar väl enligt deras sätt att tänka, säger hon till radiokanalen.

https://twitter.com/PaulaBieler/status/963102124136632321

Och det är inte bara Socialdemokraterna som kritiserar filmen. Paula Bieler, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, skriver så här på Twitter:

"M gör verkligen allt de kan för att kopiera oss. Till och med låna bilder på brinnande bilar från andra länder."

Spelar ni på folks rädslor?

– De reaktioner jag fått från göteborgare är att äntligen säger någon politiker så som väljarna själva upplever vardagen. Folk är inte rädda för bilbränder för att vi visar en film där en bil brinner. Däremot är folk rädda för bilbränder för att de sett sina grannars bilar brinna upp, säger David Josefsson (M).

I kampanjfilmen säger berättarrösten bland annat att "det har uppstått städer i staden" och frågar sig "Hur blev Sveriges framsida ett tillhåll för jihadister och kriminella gäng?". Enligt en enkät som gjorts av stadens sociala resursförvaltning så svarar ungefär hälften av de 500 svarande att de upplever att våldsbejakande extremister är ett stort problem i Göteborg, enligt P3 Nyheter.

Bilderna är tagna 2011 i samband med ett upplopp i Kanada.Foto: RYAN REMIORZ/ AP THE CANADIAN PRESS

Flera partier i blåsväder

Flera partier har varit i blåsväder för bildvalet i sina kampanjer inför valet. Polisen Daniel Jerrevik vid Södertäljepolisen blev fotad i tron om att det var för regerings räkning. Senare visade det sig att bilden användes i samband med en kampanj på Facebook gjord av Socialdemokraterna. 2016 visade det sig att Sverigedemokraterna visade upp en bild från Indien när man pratade om "dagens Sverige" under en pressträff på Almedalsveckan.

David Josefsson är Göteborgsmoderaternas tredjenamn till riksdagen. 

GT kunde för en dryg månad sedan sedan avslöja hur kommunalrådet Maria Rydén (M) och partiets andranamn på samma lista gjort utlandssemestrar på betald arbetstid och systematiskt låtit skattefinansierade tjänsteresor tanka upp hennes olika bonuskort privat. Efter granskningen avgick hon från alla kommunala uppdrag.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

https://www.facebook.com/moderaternagoteborg/videos/996434213843869/
Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER