Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lucas Simonssons svåra krasch med elsparkcykel

Youtube-stjärnan Lucas Simonsson föll handlöst: ”Det blev svart”
Lucas Simonsson publicerade en bild på sin Instagram i söndags där han berättade om olyckan. Foto: Instagram
Lucas Simonsson vårdades på Östra sjukhuset efter olyckan. Foto: ROBIN ARON

Youtubern Lucas Simonsson, 27, kraschade i helgen våldsamt med en elsparkcykel.

Han klarade sig med totalt elva stygn, men det kunde gått betydligt värre, berättar han TV4:s ”Nyhetsmorgon”.

– Det blev svart, säger han.

Samtidigt har sjukhusen sett en ökning av elsparksolyckor de senaste veckorna – och det har debatterats om hur klimatsmarta fordonen egentligen är med en livslängd på två månader.

Har du testat åka elsparkcykel?

Lucas Simonsson i ”Nyhetsmorgon” på måndagsmorgonen. Foto: TV4

Lucas Simonsson, 27, har gjort sig känd för sina sketcher på sociala medier – och på Instagram har han fler än 800 000 följare.

Under söndagen publicerade han en bild på sig själv från en sjuksäng. I ansiktet syns hur han fått sy flera stygn.

Det visade sig att han kört omkull med en elsparkcykel och skadat sig allvarligt.

Totalt fick han sy elva stygn. Sju i pannan, fyra i örat.

”Hade kanske inte levt i dag”

I inlägget skriver Lucas Simonsson, som bor i Göteborg, bland annat:

”Som vuxen är det väldigt lätt att tänka: ”Jag behöver ingen hjälm för att åka spark, det går så långsamt”. MEN en sådan sparkcykel kan gå upp till 35 km/h i nerförsbacke och då kan man skada sig rejält ifall man ramlar.”

Han fortsatte:

”Hade jag haft otur kanske jag inte hade levt i dag.”

https://www.instagram.com/p/ByfV7SIov_v/

På måndagsmorgonen var Lucas Simonsson med i ”Nyhetsmorgon” i TV4.

Där berättade han att han inte minns själva krocken.

– Det jag minns är att jag åkte upp för en ganska brant uppförsbacke. Jag hade lite problem med bromsarna och att gasen hängde sig. Efter det blev det svart och jag vaknade av att en kvinna hjälpte mig att ringa ambulans, säger han.

Vid olyckan bar han inte någon hjälm.

– Det är så det funkar. Man tänker inte på det. Man tänker att det här är en sparkcykel, att det är som att springa snabbt, typ. Men i en nedförsbacke kan det gå väldigt fort och vissa är faktiskt ganska svåra att bromsa med. Det är farligt, alltså, säger Lucas Simonsson.

Runt om i svenska städer går numera elsparkcyklar att finna lite överallt. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Helt förbjudet i Madrid

I Madrid i Spanien har elsparkcyklar förbjudits helt.

Lucas Simonsson tror inte att ett förbud är rätt väg att gå här, men vill att reglerna stramas åt.

– Det ska vara böter om du inte har hjälm på dig, du ska vara försiktig. Kanske att man ska begränsa hastigheten ännu mer för att undvika skador, och absolut inte köra berusad, säger han.

Samtidigt menar han att han inte var den enda som uppsökte sjukvård efter elsparksolyckor i helgen.

– De sa det den här kvällen. Totalt var det nog fem, sex stycken som kommit in bara till Östra sjukhuset. Det börjar bli ett ganska stort problem, säger Lucas Simonsson i ”Nyhetsmorgon”.

Har skett ökning av olyckor

Anders Sandahl, presskommunikatör vid Sahlgrenska, säger att det inte finns någon sökbar statistik specifikt för elsparksolyckor.

Han kan därför inte bekräfta siffran som Lucas Simonsson nämner.

Men det har skett en ökning av elsparksrelaterade olyckor på slutet.

– De har sett en viss ökning de senaste veckorna. Det är inte baserat på statistik, men det är en upplevelse de har, säger Anders Sandahl, som varit i kontakt med en sektionschef på akuten på Östra sjukhuset.

Anders Sandahl, presskommunikatör vid Sahlgrenska. Foto: Pressbild

Användningen av elsparkcyklar har ökat explosionsartat i landet sedan lanseringen i slutet av förra året. I de större städerna finns nu hundra- eller tusentals elsparkcyklar. 

De har lyfts fram som klimatsmart alternativ i stället för att exempelvis ta bilen.

Men studier har visat att fordonen bara har en livslängd på omkring två månader, något Breakit tidigare skrivit om.   

Vilket skulle innebära att mellan 8 000 och 12 000 sparkcyklar kommer skrotas enbart i Stockholm i år. 

Företagen själva menade då att det trots allt är miljövänligare än bilen och att återvinner delarna som går att använda igen.

Kritik från Transprortstyrelsen 

Kritik mot fordonen kom tidigt – från bland annat Synskadades riksförbund. När fordonen ligger omkullvälta eller står felparkerade kan de vara farliga, menar dem.

– För sådana som jag, som är gravt synskadad, är elsparkcyklarna farliga hinder om folk lägger dem ifrån sig lite var som helst, har Kai Nordquist, ordförande i Synskadades riksförbunds lokalavdelning i Stockholms stad tidigare sagt. 

För ett par veckor sedan avled en man efter en olycka med en elsparkcykel i Helsingborg vilket drog i gång en debatt om ett förbud. 

Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre menar att de inte överhuvudtaget ska finnas i trafiken.

– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, sa han då och önskade ett förbud. 

Exakt hur många personer som skadats i olyckor relaterade till elsparkcyklar är alltså oklart, men antalet skador har ökat i takt med att fordonen breder ut sig, vilket flera olika medier i olika städer rapporterat om under våren. 

 

GT har utan framgång sökt Lucas Simonsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!