Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lokala mjölkbönder sopar banan med Arla

Succé. Monica Thörners nya mjölk från Wermlands mejeri har under den första veckan enligt de lokala butikerna i Säffle krossat konkurrenten Arla när det mjölkförsäljning. Foto: Privat
år konkurrens. Mjölkjätten Arla har fått rejäl konkurrens i Säffle av nystartade Wermlands mejeri vars mjölk just nu säljer slut på bygden. Foto: Anna Hållams

Nu tar lokala mjölkbönder från Säffle upp kampen mot mjölkjätten Arla - som svarar med massiva reklamannonser.

På Ica Kvantum i Säffle har Wermlands mejeri sålt åtta gånger mer mjölk än Arla sedan mjölken lanserades den 2 november.

– Det har varit helt kaotiskt, vi vet inte hur den här sagan slutar, säger mjölkbonden Monica Thörner, 46.

Butikerna om nya mjölken

Pekås, Säffle.

– Den har varit en succé, mejeriet klarar inte av att tillverka de mängder som beställs just nu. Vi säljer slut varje dag av mjölken vi får. Våra kunder har föredraget den nya mjölken före Arlas, säger butikschefen Fredrik Heintz.

Frendo, Säffle.

– Vi har den inte hos än, vi har försökt att få den, men den har sålt slut. Vad jag förstår har mejeriet lite svårt att just nu tillgodose alla butiker som vill ha den. Vi vill gärna sälja den, intresset är jättestort, säger butiksägaren John Olsson.

Ica Kvantum, Säffle.

– Intresset har varit extremt. Vi har sålt ungefär åtta gånger mer av Wermlandsmjölken än Arlas mellan måndag och fredag. Sedan får vi se om det är nyhetens behag. Vi har kanske sålt lite extra av den då den tagit slut i många andra butiker, säger Johan Stake, försäljningschef för färskvaror.

Trots att literpriset är två kronor dyrare än mjölkjätten Arlas säljer just nu den närproducerade mjölken från Wermlands mejeri slut i Säffle.

Bakom mejeriet står syskonen Monica, Håkan, och Sören Thörner som tillsammans med två andra mjölkgårdar i Säffle har startat upp Werlmands mejeri.

Sedan mjölken började säljas i Värmland den 2 november har den sålt som smör i skolsken.

– Jag tror vi har sålt i snitt 13 000 liter per dag. Just nu räcker inte mjölken riktigt till, säger Monica.

Succén har fått mjölkjätten Arla att kontra. Genom helsidesannonser i lokaltidningarna basunerar mjölkjätten nu ut budskapet att det finns över 100 mjölkgårdar i Värmland som levererar mjölk till dem.

I dagsläget berättar Monica Thörner att den nya lokalproducerade mjölken går att köpa i omkring 100 butiker i Säffle med omnejd.

Den första veckans succé har skapat angenäma problem för det nystartade mejeriet.

Måste nyanställa

– Vi hinner inte riktigt med allt. Som det ser ut nu måste vi rekrytera ny personal och hitta fler gårdar som levererar mjölk till oss, säger Monica.

Hon berättar att mejeriet i dag får mjölk får ett 100-tal gårdar som levererar till både dem och Arla.

Trots den första veckans storförsäljning ser hon med viss försiktighet på framtiden.

– Vi förstår väl att det här är lite nyhetens behag, men folk tycker kanske det smakar extra gött med riktig Värmlandsmjölk, säger Monica.

Planerna på det nya mejeriet kom på tal i våras då flera lokala bönder efterfrågade ett högre mjölkpris för att få sin verksamhet att gå runt.

- Vi var väl ett tiotal bönder som hade möten om det här. En del av dem var lite tveksamma och drog sig ur. En del av dem var med och startade ett lokalt mejeri på 90-talet som nätt och jämt hann starta innan det gick i konkurrs, säger Monica.

Omkring 20 år senare tror hon att det finns en helt annan möjlighet för de lokala bönderna att överleva kampen mot Arla.

– Vi vet inte riktigt hur den här sagan slutar. Vi kommer kanske att få en mer balanserad efterfrågan när allt lagt sig, men vi känner att det här ligger helt rätt i tiden, säger Monica.

Extremt intresse

Johan Stake, är försäljningschef för färskvaror på Ica Kvantum i Säffle. Han berättar att intresset för den nya mjölken varit extremt.

– Mellan måndag och fredag har vi sålt ungefär åtta gånger mer av Wermlandsmjölken än Arlas. Jämfört med veckan innan har vi haft en likvärdig total försäljning av mjölk, men kunderna har valt den lokala mjölken i större uträckning.

Daniel Emilson är pressekreterare på Arla. Han ser inte kampanjen med helsidesannonser i lokaltidningarna som ett direkt svar på den nya konkurrensen.

– Nej, det är det inte vad jag vet. Det är en normal del av vår marknadsföring. Vi genomför just nu en nationell samtalskampanj som går ut på att våra ägare, Arlabönderna, ska berätta om Arla och att det i de flesta fall är Arlabönder som är de lokala bönderna.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!