Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lisebergs vd har legat sömnlös över Västlänken

Drönarbild över Liseberg, som påverkas av bygget av Västlänken. Foto: HENRIK JANSSON
Vd:n för Liseberg, Andreas Andersen. Foto: ANDERS YLANDER
Liseberg påverkas av Västlänken-bygget. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Arbetet med att bygga Västlänken är i full gång.

En järnvägstunnel ska borras och sprängas fram under nöjesparken i centrala Göteborg, som därför tvingas till förändringar.

– Det är inte optimalt för vår verksamhet, säger Andreas Andersen, Lisebergs vd.

Det första spadtaget till Västlänken togs i maj 2018. Västlänken är en del av ”Västsvenska paketet” och beräknas stå klart 2026 och kostar många miljoner kronor.

Kort förklarat så är Västlänken en ny järnväg för pendel- och regiontåg som ska trafikeras i en tunnel under centrala Göteborg.

En tunnel som kommer gå rakt under Liseberg.

– Det har varit många sömnlösa nätter, men de blir faktiskt färre och färre, säger Andreas Andersen.

Vd:n för Liseberg, Andreas Andersen. Foto: ANDERS YLANDER

Så påverkas Liseberg av Västlänken

Han tillsattes som vd för Liseberg 2011. Redan då blev han varse om Västlänken och planerna med att bygga en järnvägstunnel under bland annat nöjesfältet.

– Jag måste säga att jag var väldigt rädd i början, då det är ett stort, komplicerat, dyrt och ambitiöst projekt, som hade potential att påverka oss mycket. Men det är bara att gilla läget, säger Andreas Andersen.

Hur kommer Västlänken att påverka er?

– Jag tror inte det kommer påverka oss speciellt mycket. Det är klart att besökare kommer reagera när de möts av byggplakat, byggkranar och byggnadsställningar. Men nöjesparken kommer vara i gång som vanligt. Vår ambition är att fortfarande ha lika många besökare.

Västlänkens sträckning genom Liseberg. Foto: Liseberg

Arbetet på Liseberg startade den 2 januari 2019 och förväntas alltså pågå till 2026. Men med bara några dagar kvar till sommarpremiären 27 april har nöjesparken redan tvingats till förändringar.

Lisebergshallen har rivits

Lisebergshallen har fått rivas och den platsen står nu tom.

Sommaren 2020 kommer huvudrestaurangerna vid Stora scenen, Stjärnornas krog och The green room, hålla stängt i en månad för att bygga tunneln.

Restaurangerna förväntas öppna igen i juni.

– Vi blir utan restauranger i det området i en månad, det är en liten smäll man får ta. Det är klart att det inte är optimalt, men förhoppningsvis påverkar inte Västlänken oss mer än så här, men det finns aldrig några garantier, säger Andreas Andersen.

Drönarbild över Liseberg. Foto: HENRIK JANSSON

Borrar och spränger på Liseberg

Järnvägstunneln kommer att byggas under berget på Liseberg där även Lisebergsteatern håller hus.

För att göra detta kommer man befinna sig långt under marken för att borra och spränga.

Magnus Eriksson, projektledare på Trafikverket:

– De metoderna vi har valt att använda oss av har vi aktivt valt på grund av den låga ljudnivån. Sedan kommer vi befinna oss långt ner under marken så besökare inte kommer höra när vi spränger eller borrar.

Men med tanke på att Lisebergsteatern befinner sig precis ovanför den planerade tunneln finns det vissa restriktioner.

– Det kommer att få ta lite tid då vi inte kan borra eller spränga när det är repetitioner och föreställningar på Lisebergsteatern. Det är väldigt viktigt då det kan få allvarliga konsekvenser om någon är i lokalen, säger Magnus Eriksson.

Hur gör ni för att säkerställa säkerheten?

– Det är egentligen inte svårare än att vi inte arbetar när de är där. Det är inte så att vi bara helt plötsligt har kommit på det här, utan vi har planerat detta i flera år. I min värld har vi lyckats väldigt bra med att kunna bygga en tunnel och att se över Lisebergs behov.