Lisebergs varning – efter biljettbluffen på Facebook

Ebba Källeskog, PR-ansvarig på Liseberg varnar för bluffannonserna på Facebook.
Foto: Liseberg
Liseberg.
Foto: ANDERS YLANDER

En annons om fribiljetter på Liseberg har cirkulerat på sociala medier den senaste tiden.

Men annonsen kommer inte från Liseberg själva – i stället rör det sig om en regelrätt bluff.

Nu uppmanar Liseberg människor till försiktighet på sociala medier.

– Det är inte vi som är avsändare, utan det är någon som kapat vår logotyp och låtsas att de är vi, säger Ebba Källeskog, PR-ansvarig på Liseberg.

Annonsen om fribiljetter har spridits på Facebook. I annonsen utlovas fribiljetter till de personer som deltar i en undersökning.

Men allt är en bluff, i själva verket är det bedragare som använder sig att Lisebergs varumärke. Till vilket syfte är dock fortfarande oklart.

”Låtsas att de är vi”

– Det är inte vi som är avsändare, utan det är någon som kapat vår logotyp och låtsas att de är vi, säger Ebba Källeskog, PR-ansvarig på Liseberg.

I tisdags gick Liseberg ut på sin egen Facebook och varnade för bluffannonserna, något som GP också rapporterat om.

Liseberg varnade för bluffen på sin Facebook-sida.
Foto: Facebook

Ebba Källeskog berättar att hon blev varse om bluffen efter att några skarpsynta besökare hört av sig till dem. Hon berättar också att man från Lisebergs håll ibland ger ut fribiljetter, men att man i sådana fall flaggar för det i sina officiella kanaler.

Uppmanar till källkritik

– Om man ser den och inte hört något innan så är det jättebra om man hör av sig till oss och frågar om det kommer från oss. Lite källkritik. Det går alltid att höra av sig till oss, säger hon och fortsätter:

– Steg två är att anmäla inläggen så de försvinner och också varna vänner och bekanta.

Enligt Ebba Källeskog har man anmält bluffmakarna till Facebook.

– Så att de kan ta bort dem. Det tar lite tid, men det brukar gå vägen, säger hon.

LÄS ÄVEN: Här testkörs Lisebergs nya skrytbygge