Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lisebergs uppsving – efter stora bakslaget

”Det är mycket glädjande”, säger Lisebergs vd i ett pressmeddelande.
Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Valkyria drabbades av förseningsproblematik.
Foto: LISEBERG

Förseningarna som drabbade skrytbygget Valkyria kombinerat med extrem sommarvärme gjorde att Liseberg såg ut att gå mot ett tufft år ekonomisk.

Men parken fick ett uppsving under hösten och vintern genom satsningarna på halloween och jul.

– De skapar en mer stabil grund i en annars ganska känslig och komplicerad affärsmodell, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg, i ett pressmeddelande.

Satsningen på bergochdalbanan Valkyria har kantats av en rad en rad problem och förseningar. 

Den stora berg- och dalbanan började byggas i januari 2017.

Men den planerade premiären sköts på gång på gång. Bland annat på grund av problem med bygget av tunneldelen i attraktionen, något man upptäckte i mars i år.

– Den göteborgske leran är ganska lurig får man säga, sa Lisebergs vd Andreas Andersen vd på Liseberg, som då berättade att marken var komplicerad att bygga i.

Presterade svagt under sommaren

Först i augusti var attraktionen redo att öppnas för allmänheten.

Förseningarna med flagskeppsattraktionen kombinerat med det heta vädret skapade stora utmaningar för nöjesparken under sommarmånaderna. 

I ett pressmeddelande berättar Andreas Andersen att man därför fick färre besökare än året dessförinnan.

Men i slutet av året har man lyckats kompensera för det minskande antalet besökare. Räddarna i nöden är enligt Liseberg säsongsbetonade satsningar under halloween och jul.

– Det visar att Lisebergs satsningar på säsongsförlängningar bär frukt. De skapar en mer stabil grund i en annars ganska känslig och komplicerad affärsmodell, säger Andreas Andersen i ett pressmeddelande.

Över 3 miljoner besökare

Satsningarna gör att det totala besöksantalet under 2018 landade på 3 045 000, vilket enligt nöjesparken själva är i linje med tidigare års siffror.

– Det är mycket glädjande, säger Andersen.