Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Liseberg varnar för biljettbluffen

Ebba Källeskog är pressansvarig på Liseberg. Foto: HENRIK JANSSON
Foto: TT NYHETSBYRÅN

En falsk undersökning som ser ut att komma från Liseberg cirkulerar just nu på Facebook. 

Den som genomför undersökningen påstås få två biljetter till nöjesparken.

Men allt är en bluff.

Enligt Liseberg har personerna bakom bluffen för avsikt att sälja deltagarnas personuppgifter vidare.

– Det är tråkigt att våra gäster ska behöva drabbas, säger Ebba Källeskog, pressansvarig på Liseberg.

Grattis! Du har valts ut för att delta i vår undersökning och få 2 gratis Lisebergs-biljetter. Det finns bara 143 biljetter kvar!”.

Det är texten du möts av när du trycker upp undersökningen som cirkulerar på Facebook.

Enligt den falska undersökningen kan du vinna två biljetter till Liseberg för att fira deras 96-årsjubileum.

Drönarbild över Göteborg. Foto: HENRIK JANSSON

Om man gör en snabb sökning ser man att bilden på biljetterna är stulen från en köp- och säljannons, Shpock, vilket Metro var först med att skriva om.

En annan varningsklocka är svarsalternativet ”Skärmstorlek” på frågan: ”Vad älskar du Liseberg för?”

– Det är en bluff. Dessa typer av bluffundersökningar händer några gånger per år, jag har varit med tidigare när det har hänt, säger Ebba Källeskog.

Syftet bakom undersökningen är något helt annat än att dela ut gratis biljetter till Liseberg.

– Vad vi har förstått så är målet att samla personuppgifter för att sedan sälja vidare dem. Det är tråkigt att våra gäster ska behöva drabbas och att vårt varumärke utnyttjas på det sättet, säger Ebba Källeskog. 

”Finns inte mycket vi kan göra”

Undersökningen kom till Lisebergs kännedom för en vecka sedan och de har sedan dess fått flera samtal och mejl.

– När vi fick reda på det gick vi ut i alla våra kanaler och meddelade att undersökningen är falsk, det är inte vi som genomför den, säger Ebba Källeskog.

Ebba Källeskog berättar att detta förekommer några gånger per år. Foto: HENRIK JANSSON

Vad gör ni nu?

– Det finns inte mycket vi kan göra kan mer än att varna alla. Vi är väldigt tacksamma över att våra följare och gäster tar kontakt med oss. De flesta är duktiga på att varna varandra och sprida detta.

Liseberg har väldigt sällan undersökningar där de delar ut gratis biljetter.

– Gör vi det så länkar vi alltid till vår hemsida. Det kan man tänka på i framtiden, är det från vår hemsida eller från våra verifierade kanaler som Facebook, säger Ebba Källeskog.