Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kolla in Lisebergs nya storsatsningar

Attraktionen Loke blir Lisebergs stora nyhet för 2017. Foto: Liseberg
Den tidigare" Kanonen" ersätts av en bergochdalbanornas Rolls-Royce - "Valkyria" 2018. Foto: Liseberg
"Det är en karusell värd namnet. En jättekarusell och en av de största, dyraste, attraktioner vi någonsin har byggt", säger Andreas Andersen, vd för Liseberg. Foto: Liseberg

Attraktionen "Loke" blir Lisebergs stora nyhet för 2017.

– Det är en karusell värd namnet. En jättekarusell och en av de största, dyraste, attraktioner vi någonsin har byggt, säger Andreas Andersen, vd för Liseberg.

Den tidigare "Kanonen" ersätts dessutom av en bergochdalbanornas Rolls-Royce under namnet "Valkyria" 2018.

FAKTA

Ett helt nytt område kommer ta plats på Liseberg de kommande åren.

Området kommer heta "Myter och legender" och konceptet, såväl som karuseller, bygger på den nordiska mytologin. Attraktionen "Loke" samt bergochdalbanan "Valkyria" blir områdets värstingar och kommer stå klara 2017 respektive 2018.

FAKTA LOKE

Höjd, konstruktion: 27 m

Maxhöjd, gondol: 42 m

Maxvinkel, pendel: 120 grader

Maxhastighet: 100 km/h

Antal personer/åktur: 40 st

Åkturens längd: 100 sek

Kapacitet: 900 pers/h

FAKTA VALKYRIA

Längd: Ca 700 m

Höjd: 47 m

Drop: 50 m (går ner under marken)

Maxhastighet: 105 km/h

Antal personer/åktur: 3 tåg à 18 pers

Kapacitet: 1100 pers/h

Källa: Liseberg

Nöjesparken har endast publicerat en mystisk video inför nyhetssläppet, och länge var det höljt i dunkelt vad nyheterna faktiskt blir.

Men nu avslöjar Liseberg att den stora nyheten 2017 blir pendelattraktionen "Loke". Den blir en slags ersättare till tidigare karusellen "Spinrock" och beskrivs som "jättestor" av Liseberg.

 

LÄS MER: Aerospin Lisebergs nya värsting

 

Den blir 27 meter hög och har en maxhastighet på 100 kilometer i timmen.

– "Loke" kan detsamma som "Spinrock". Men den är dubbelt så hög. Den är mycket snabbare. Den får en fantastisk look, säger Andreas Andersen.

Attraktionen kommer vara placerad på Balder-området. "Loke" påminner om en pendel, likt föregångaren, och är gigantisk som en "jätte", enligt nöjesparken.

Liseberg avslöjade också att "Valkyria" blir Lisebergs nya bergochdalbana 2018. Den ersätter den tidigare värstingen "Kanonen." Bergochdalbanan blir cirka 700 meter lång, 47 meter hög och har en maxhastighet på 105 kilometer i timmen.

 

LÄS MER: Allt du behöver veta inför Lisebergsbesöket

Vd:n om "Valkyria": "Fantastisk

– Det blir en fantastisk snabb och mjuk åktur. Det är verkligen en bergochdalbanornas Rolls-Royce, säger Andreas Andersen.

Andreas Andersen är själv en stor bergochdalbanefantast.

– Om jag ska vara ärlig var det så jag kom in i branschen. Jag gillar det verkligen.

"Valkyria" är en så kallad "dive coaster" med ett vertikalt drop där vagnarna stannar i några sekunder innan man kastas ner för stupet för att sedan åka igenom en tunnel under marken.

Nya attraktioner på Liseberg

"Loke" och "Valkyria" ingår i ett helt nytt koncept och område i nöjesparken. Hela området har arbetsnamnet "Myter och legender" och kommer vara cirka 8 000 kvadratmeter stort.

– Området har sitt ursprung i nordisk mytologi. Vi gör det på vårt eget sätt. Det ska vara en känsla för ökad kvalitet och mycket dramatiska inslag, säger Andreas Andersen.

 

LÄS MER: Klassikerna på Liseberg försvinner

 

Sedan tidigare finns bergochdalbanan "Balder" på Liseberg, också det namnet en referens till den nordiska mytologin.

250 miljoner kronor

Enligt Liseberg går satsningen på hisnande 250 miljoner kronor. På området kommer nya butik-, restaurang- och spelsatsningar också göras.

– Vi tror att det blir supersnygg och bra område. Vi har två spännande år framför oss, konstaterar vd:n Andreas Andersson.

2016 års stora nyhet var värstingen "Aerospin" som bjuder på en flygtur 70 meter över havet. Däremot ratades klassiker som "Pariserhjulet", "Höjdskräcken" och "Uppskjutet" och togs bort.

 

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!