Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Liseberg kräver 65 miljoner – efter Valkyrias försening

En intensiv reklamkampanj skulle sälja in Lisebergs största satsning hittills, Valkyria. Men när nöjesparken öppnade var den bara halvklar.
Foto: Pressbild Liseberg/Jonathan Berntsson, GT
Valkyria skulle kosta Liseberg 300 miljoner kronor.
Foto: Pressbild Liseberg
Lisebergs vd Andreas Andersen har beskrivit Valkyria som bergochdalbarnornas Rolls Royce
Foto: ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Nöjesparken Liseberg öppnade säsongen i april 2018. Men rekordsatsningen Valkyria var långtifrån klar.
Foto: Jonathan Berntsson / GT/Expressen
En intensiv reklamkampanj skulle sälja in Lisebergs största satsning hittills, Valkyria. Men när nöjesparken öppnade var den bara halvklar.
Foto: Pressbild Liseberg

Valkyria är Lisebergs största satsning hittills. 

Men när nöjesparken öppnade för besökarna våren 2018 var bygget långt ifrån klart – och stora delar av området var en försenad byggarbetsplats.

Nu kräver Liseberg konsultbolaget Cowi, som tog fram underlagen för Valkyria-bygget, på 65 miljoner kronor. 

En bergochdalbanornas Rolls-Royce, enligt nöjesparken Lisebergs vd Andreas Andersen. 

För 300 miljoner kronor skulle åkattraktionen Valkyria stå klar, som 2018 års dragplåster.  

Men så blev det aldrig. 

Först den 10 augusti – tre månader, två veckor och sex dagar försenat – kunde den första turen med besökare äga rum.

Nu kräver Liseberg konsultbolaget Cowi på 65 miljoner kronor. 

Vid nöjesparkens öppnande i april 2018 såg platsen för Lisebergs dyraste åkattraktion ut som en byggarbetsplats.
Foto: Jonathan Berntsson / GT/Expressen
Vid nöjesparkens öppnande i april 2018 såg platsen för Lisebergs dyraste åkattraktion ut som en byggarbetsplats.
Foto: Jonathan Berntsson

Enligt Liseberg har Cowis felaktiga beräkningar av bland annat markförhållandena lett till enorma konsekvenser för bygget och parken. Dels handlar det om fördyrningar, men framför allt ska nöjesparken, enligt Liseberg själva, ha förlorat intäkter från 167 000 besökare under sommarsäsongen 2018 bara till följd av Valkyria-förseningen. 

Liseberg: ”Stora summor”

– Det är stora summor, säger Victoria Widborn, administrativ chef på Liseberg.

Men understryker själv att det är just Lisebergs beräkningar.

– Det är de summor som vi har lagt fram nu, och de som gäller. Men det är vår bild. Vi har inte sett motpartens bild ännu så det kan justeras, säger hon.

Liseberg beräknar i ett brev som gått ut till konsultbolaget Cowi AB det egna intäktsbortfallet från besökare till 68 miljoner kronor. 

Först den 10 augusti, när större delen av Lisebergs sommarsäsong redan var över, kunde Valkyria invigas av dåvarande styrelseordföranden Gunilla Carlsson.
Foto: Pressbild Liseberg

Men då också vissa kostnader inte behövde betalas med den viktigaste åkattraktionen ur drift, som löner och andra driftkostnader, beräknas de förlorade nettointäkterna till 55 miljoner kronor. 

”Liseberg AB har gjort omfattande marknadsföring av den nya åkattraktionen inför sommarsäsongen 2018”, skriver Liseberg till konsultbolaget. 

Tunneln i Valkyria

Felen uppkom, enligt Liseberg, i bygget av den så kallade tunneln i åkattraktionen, den del där bergochdalbanan åker ner under marknivån för att sedan gå brant uppför igen. Enligt experter inom geoteknik som Liseberg anlitat i efterhand för en andra bedömning var beräkningarna fel på mängder om områden. 

Ett av felen var att fast berg inte fanns där byggarna trodde då de drev ner pålar i den göteborgska leran. 

”När detta uppdagats har stora förändringar behövt vidtas, förstärkningsarbete, stabiliserande åtgärder”, skriver Liseberg i sitt krav till Cowi.

Lisebergs vd Andreas Andersen har beskrivit Valkyria som bergochdalbarnornas Rolls-Royce
Foto: ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

Dessa fördyrningar uppskattas ensamt till strax under tio miljoner kronor: 9 832 173 kronor. 

Det handlar om extra material- och personalkostnader, stilleståndsersättningar med mera som Liseberg fått betala till andra leverantörer. 

Arbetet stod stilla

Från slutet av januari och en bra bit in i februari stod arbetet med tunneln stilla, enligt Lisebergs redogörelse. Då hade byggbolaget kommit fram till att det inte var möjligt att bygga efter konsultbolagets beräkningar och att fortsatt bygge skulle vara ett hot mot de anställdas arbetsmiljö.

Emma Agneborg, kommunikationschef på konsultbolaget Cowi som anlitats för flera stora byggprojekt i Göteborg. Senast byggnationen av Masthuggskajen.
Konsultbolaget Cowi har anlitats för flera stora byggprojekt i Göteborg. Senast byggnationen av Masthuggskajen.
Foto: Pressbild
Emma Agneborg, kommunikationschef på konsultbolaget Cowi.
Foto: Pressbild

Konsultbolaget Cowi AB ingår i en den ursprungligen danska koncernen med samma namn. Koncernen har 7 300 anställda runtom i världen och beskriver sig själv som en internationell konsultgrupp inom teknik, ekonomi och miljövetenskap. 

Vi får inte intervjua bolagets svenska vd Anders Wiktorson. I stället tar kommunikationschefen Emma Agneborg alla frågor om tvisten med Liseberg. 

– Vi har en annan syn så klart än det Liseberg har lagt fram. Vi kommenterar inte detta, det är ett pågående skadeärende nu. Vi jobbar nu med att samla vår information och vi kommer ge vår syn på saken till Liseberg som en del av den här processen, säger Emma Agneborg

Cowi: Hanterar skadeärendet

– Att det är en försening har vi också sett så klart. Men varför det blev som det blev, det är någonting som vi fortfarande hanterar i det här skadeärendet. Vi kan inte säga nu var vi står där.

Den här förseningen fick enligt Liseberg över 100 000 människor att inte komma till nöjesparken. Ni har ingen förklaring att ge till dem?

– Vi ger ju vår information och samarbetar i den utredning som görs. Det är inte så att vi inte svarar eller bidrar i den här processen. Men det sker bara inte i media. 

Enligt Cowi räknar de med att ge sin bild till Liseberg i slutet av oktober. 

Det ursprungliga värdet av Cowi AB:s uppdrag, låg på drygt 11,8 miljoner, enligt Liseberg.