Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lisbergs nya skrytbygge elva meter högre än Balder

Här monteras ”Valkyrias” högsta rälsdel på plats.
Foto: Liseberg
Personalen på Liseberg tittar på rälsdelen monteras på plats.
Foto: Liseberg
Här monteras en rälsdel på attraktionen ”Valkyria”.
Foto: Liseberg
Valkyria blir sommarens dragplåster på Liseberg.
Foto: ANDERS YLANDER/GT/EXPRESSEN
Foto: LISEBERG

Valkyria kommer bli sommarens stora dragplåster på Liseberg.

Banan håller just nu på att byggas – och på onsdagen lades den högsta rälsdelen på plats.

På toppen är den 47 meter upp i luften.

– En viktig milstolpe för oss, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Efter mer än ett års arbete med att montera den nya attraktionen Valkyria sattes på onsdagen banans högsta rälsdel på plats.

På plats för att bevittna fanns anställda på Liseberg.


GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android  


– Självklart är detta en viktig milstolpe för projektet. Vi har sett ritningar och har gjort fotomontage, men man får aldrig samma känsla innan man får se den på plats, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Berg-och-dalbanan är ännu inte färdigbyggd, och kommer så heller inte att vara till premiären.


LÄS MER: Polisens turistlarm från Liseberg: Fatalt


Han vet inte heller exakt när den kommer vara åkbar, men troligtvis någon gång under sommaren som kommer.

– Vi räknar med att den ska bli klar under sommaren, säger Andreas Andersen.

Berg-och-dalbanan når 47 meter över marken – elva meter högre än Balders högsta punkt. Den är totalt 700 meter lång och har ett 50 meter högt fall.

”Spektakulär åkupplevelse”

Med det blir den Europas högsta ”dive coaster”.

– Den är berg-och-dalbanans Rolls royce, det bästa man kan köpa för pengarna. Jag tror det kommer bli kronjuvelen i vår attraktionsportfölj, säger Andreas Andersen.

Varför tror du det?

– Många olika faktorer. Men det är en väldigt spektakulär åkupplevelse med ett fall rakt ned i en tunnel, samtidigt som det är en väldigt mjuk och fin åktur. Den är något av det bästa vi byggt, säger han.