Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Linda, 36, varnar för den nya strumpbluffen

Linda Febring var nära att bli lurad av blufföretaget.
DELÄGARENS SVAR. Här är företaget E-socks adress i Borås. Och delägaren Kim Kvist verkar bo där. Kim erkänner att företagets avtal har varit lite lurigt: "Till viss del, jo", säger han till GT:s Gunnar Ohlson.Foto: Robin Aron

LIDKÖPING. Hon trodde strumporna var en alla hjärtans dag-present. I stället höll Linda Febring på att bli lurad - på tusentals kronor.

Nu vill hon varna för blufföretaget som härjar i Västsverige.

- Det här borde vara straffbart, säger gymnasieläraren.

Ur avtalet från E-socks

Tillsammans med sockarna sänder vi dig ett inbetalningskort - använd detta för att verifiera din prenumeration. Genom att betala beloppet 18 kr med inbetalningskortet i stället för de i samtalet överenskomna priset om 19.90 kr verifierar du att du har läst och godkänt dessa vilkoren för detta avtal gällande denna prenumeration.

Så undviker du att bli lurad

1 Bestrid fakturan om det är en vara du inte beställt.

2 Spärra kortet om du har lämnat ut kontouppgifter.

3 Gör en anmälan till Konsumentverket.

4 Anmäl ditt hem- och mobilnummer till Nix.

5 Säg aldrig "ja" om du inte är säker.

Det börjar som ett vanligt undersökningssamtal. Som tack för deltagandet vill sockföretaget E-socks från Borås ge ett välkomsterbjudande. Två par bambustrumpor för 20 kronor.

Men i verkligheten handlar det om att lura på kunden ett dyrt abonnemang.

En som lurats är Linda Febring, 36 år. Hon fick ett paket på alla hjärtans dag.

- Jag trodde det var en trevlig överraskning, att någon uppvaktade mig. Jag var positivt inställd, säger hon.

I paketet låg två par sockar som tack för att hon svarat på en undersökning. Dessutom en faktura på 18 kronor som skulle betalas in inom en vecka.

Om Linda inte betalade hotade företaget med straffavgift och dröjsmålsränta.

- Jag tänkte att det inte var så mycket att bråka om och var på väg att betala. Även om jag inte hade svarat på någon undersökning.

"Vad har jag gjort?"

Då slog hennes man Ulf larm. Han bad sin fru att läsa villkoren på E-socks hemsida.

Där står det att om Linda betalade in fakturan skulle hon bli prenumerant.

- Det var bara en väldig tur att jag gick in och läste först. Sen blev jag upprörd, säger hon.

Vad kände du då?

- Jag blev jättearg, besviken och ledsen, säger Linda Febring och fortsätter:

- Det kändes seriöst när jag fick brevet. Men när jag läste på hemsidan kände jag: Vad har jag gjort för att förtjäna det här?

Hon mejlade och ringde företaget utan att få något svar.

Till slut kom det ett mejl där det stod att om hon betalade in 20 kronor så slapp hon ett abonnemang.

- Jag hoppas att jag slipper all kontakt med det här företaget i framtiden.

Delägaren ångerfull

GT träffade en av personerna bakom det kritiserade strumpföretaget E-socks, i Borås.

Delägaren Kim Kvist var ångerfull när GT ställde frågor.

- Vi har dragit tillbaka alla våra fordringar, säger han.

På två dagar har företaget anmälts tio gånger till Konsumentverket. Vad har du att säga om det?

- Vi har backat på alla kunder och dragit tillbaka alla våra fordringar och ändrat vårat avtal, svarade Kim Kvist.

Så inbetalningen med 18 kronor finns inte längre?

- Nej, det gäller inte längre. Vi har strukit allting sånt och skickat ut meddelande till 40 kunder som har varit berörda. Och eftersom andra varit missnöjda så har vi dragit tillbaka allt.

Tycker du att avtalet som ni haft har stämt överens med svensk lagstiftning?

- Det vet vi faktiskt inte. Men vi har pratat med en som läst avtalsjuridik, som sa att det var okej att göra så där. Men eftersom det tydligen inte gällde så har vi valt att dra tillbaka allting. Vi vill inte göra något som inte är rätt.

Vad har ni och säga till de som känner lurade?

- Vi har svarat till alla som känt sig lurade att vi har makulerat deras faktura och bett om ursäkt. Det har vi gjort via deras e-postadresser.

"Haft tekniska problem"

Tycker du att ert avtal har varit lite lurigt?

- Till viss del, jo. Det är en av anledningarna till att vi har sett över det en gång till och dragit tillbaka alltihop.

Ni är svåra att nå per telefon.

- Ja, vi har haft tekniska problem så vi har hänvisat till e-posten.

Hur har ni sålt strumporna?

- Vi har gjort en marknadsundersökning genom ett annat företag. Och det materialet har vi sålt vidare och i samband med den undersökningen har vi sålt strumporna.