Linda Maria Dürr Jensen Foto: Privat.
Linda Maria Dürr Jensen Foto: Privat.

Linda, 26, lämnade Kappahl – när hon såg prislapparna

Publicerad

Ska din kroppstyp bestämma hur mycket pengar du behöver lägga på kläder?

Så är det för Linda Maria Dürr Jensen som handlar från plus size-sortimentet.

– Jag kände mig diskriminerad så fort jag såg det, ska jag betala en hundralapp mer bara för att jag väger mer, säger hon.

Tillsammans med en kompis var Linda Maria Dürr Jensen på Kappahl i Skövde för att handla. 

Men nu har hon bestämt sig för att aldrig mer besöka affären igen och handla kläder på nätet i stället. 

– Det var den enda butiken i stan där jag kunde handla, alla andra butiker har plockat bort sitt plus size-sortiment, säger hon.

"Kände mig diskriminerad så fort jag såg det"

Hon hittade en vinröd jacka som hon gillade. 

– Det är väldigt sällan jag hittar jackor i min storlek som jag fastnar för, de är nästan alltid svarta eller beige. Jag gillade den här för att den hade en annorlunda färg, säger hon.

När hon mötte upp sin kompis såg hon den vinröda jackan hänga i avdelningen för vanliga storlekar.

– Jag kollade på prislappen och såg att den kostade en hundralapp mindre. Det här kan inte vara okej kände jag.

Foto: Privat.

– Jag kände mig diskriminerad så fort jag såg det, ska jag betala en hundralapp mer bara för att jag väger mer? Det kan ju inte vara okej någonstans. 

"Större tygåtgång"

Linda la upp en bild på Kappahls Facebooksida och frågade företaget hur de hade tänkt med prissättningen.

– Detta är diskriminering, skrev hon.

Enligt Kappahl ingår plus size-modellerna i ett eget varumärke: Xlnt.

Att plus size-sortimentet är dyrare beror främst på att det är större tygåtgång, enligt Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl:

– Xlnt skiljer sig inte i modeuttrycket från de övriga damkollektionerna men generellt sett jobbar vi alltid lite extra med de plaggen, för att de ska falla snyggt och sitta bra. Priserna styrs, som för alla plagg i alla storlekar, av kvalitetsval, detaljer, finish och tygåtgång. Prisskillnaden mot övrigt sortiment beror främst på att det är större tygåtgång på Xlnt-plagg då de produceras i större storlekar vilket ger ett högre produktionspris, säger hon.

Främsta anledningen till prisskillnaden är tygåtgången.Foto: Facebook

"Detta är inte okej"

Flera andra personer ifrågasatte Kappahls svar på Facebook. Linda menar att det inte är någon ursäkt för att ta mer betalt av vissa kunder. 

– Det är fortfarande diskriminering. Höj i stället priserna på era "vanliga" plagg, eller hitta någon slags medelväg, för detta är inte okej!

En annan Facebookanvändare påpekar att prissättningen med Kappahls logik också borde skilja sig mellan XS och XL.

Charlotte Högberg Kommunikationschef på Kappahl:

– Att priserna sätts i storleksspann följer branschens standard och ger en tydlig och effektiv hantering för både våra kunder och oss. Alla plagg i vår Xlnt-kollektion är inte dyrare.

 

LÄS MER: Experten: Mansfria festivalen är olaglig

 

"Kommer aldrig att handla på Kappahl igen"

Linda Maria Dürr JensenFoto: Privat

För Linda blev det inte någon Kappahl-jacka den här gången – och det kommer det inte att bli i framtiden heller säger hon:

– Jag kommer aldrig att handla på Kappahl igen efter det här, jag kommer att handla på nätet i stället. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER