Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Projektledarens affärer med entreprenören

Därför skrotas Göteborgs omdiskuterade projekt.
Jeanette van Zalingen.Foto: GÖTEBORGS STAD
Linbanan i Göteborg – blir inte av. Foto: THOMAS HARRYSSON / VÄSTTRAFIK
Professor Olle Lundin. Foto: Uppsala Universitet / Olle Lundins installationsföreläsning 2012.
NCC. Foto: SHUTTERSTOCK

Häromveckan stod det klart att planerna för den omdiskuterade linbanan över älven i Göteborg pausas. 

Samtidigt kan GT nu avslöja att linbanans huvudprojektledare Jeanette van Zalingen under processen suttit i styrelsen för en koncern som gör miljonaffärer med projektets huvudentreprenör – NCC.

– Det är riktigt att de har affärer med NCC men det har ingenting med min roll som projektledare för Göteborgs stadslinbana att göra, säger Jeanette van Zalingen.

Men professorn i förvaltningsrätt Olle Lundin är inte lika övertygad.

Efter flera års arbete där budgeten pendlat från 1,1 miljarder till fyra för att falla tillbaka mot en mellannivå på två miljarder kronor – pekar allt mot att det stora linbaneprojektet går i papperskorgen.

Det stod klart i förrförra veckan då Trafiknämnden pausade projektet inför ett slutligt beslut i kommunfullmäktige inom kort.

Nu kan GT avslöja att Jeanette van Zalingen som varit linbaneprojektets huvudprojektledare sedan 1 januari 2018 samtidigt sitter i styrelsen för en koncern som gör miljonaffärer med linbanans kontrakterade huvudentreprenör NCC.

Koncernen heter van Zalingen Consulting AB.  Vd och huvudägare är Jeanette van Zalingens make. 

– Det är riktigt att de har affärer med NCC, säger Jeanette van Zalingen, men ser hennes privata engagemang i makens bolag som oproblematiskt.

Att de dubbla stolarna skulle försvårat eller påverkat hennes möjligheter att som huvudprojektledare sätta press på huvudentreprenören i frågan om till exempel budgetdisciplin tror inte Jeanette van Zalingen personligen:

– Det har ingen påverkan på min roll som projektledare för Göteborgs stadslinbana.  

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt på juridiska institutionen vid Umeå Universitet.Foto: Uppsala Universitet / Olle Lundins installationsföreläsning 2012.

Professorn: Olyckligt

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt på juridiska institutionen vid Umeå universitet, är inte lika övertygad. 

Han menar att det är ”olyckligt” om en hög chef inom kommunen har affärskontakter med samma bolag åt två håll, både privat och i sin roll som hög tjänsteman.

– Jag skulle nog säga att det är på gränsen till förtroendeskadlig bisyssla. Man öppnar ju upp sig för ifrågasättande och man gör sig också sårbar som högre chef i kommunen när man har privata intressen med NCC samtidigt som kommunen också har affärer med samma bolag. 

Juridikprofessorn lyfter också fram den lojalitetsplikt som gäller för alla som sitter i styrelsen för ett aktiebolag, att de ska agera för just det bolagets intressen.

– Du har en långtgående lojalitetsplikt till bolaget, säger Olle Lundin.

Att hon sitter som suppleant i styrelsen, spelar det någon roll?

– Nej, det spelar ingen roll. Du är i alla fall styrelseledamot, om än ersättare. Du har en skyldighet att agera för bolagets intressen. 

Omsatte 58,9 miljoner 

Bolaget som gör affärer direkt med NCC heter Technology for Infrastructure projects Sweden AB, TFIP, och grundades 2013 av Jeanette van Zalingen och hennes make. Bolaget, som nu ingår i koncernen van Zalingen Consulting, har därefter växt stadigt och omsatte enligt senaste årsredovisningen 58,9 miljoner kronor. 

Flera av projekten som TFIP har tillsammans med NCC ingår i stora infrastrukturprojekt i Göteborgs stad, däribland två deletapper i Västlänken: Korsvägen och stationsombyggnaden i centrum. Däremot har inte bolaget varit inblandat i just linbaneprojektet.

Fram till september 2018 satt Jeanette van Zalingen också i styrelsen för TFIP. Men så hände något. 

Jeanette van Zalingen ersattes på en extrainkallad bolagsstämma. 

Enligt stämmoprotokollet som lämnats in till Bolagsverket byttes hon ut två dagar efter att frågan om hennes bolags affärer med NCC diskuterats av politiker i trafiknämndens presidium. 

– När frågan kom upp under hösten 2018 gjorde vi en värdering jag och styrelseordföranden där vi såg varken några för eller nackdelar med min roll i styrelsen så då valde vi att göra en ändring där jag avvisade mig styrelseuppdragen i TFIP. I samband med det har också trafikkontoret värderat frågan och mina styrelseuppdrag. Där har de inte sett att det finns något upphov till jäv.

När du säger styrelseordföranden, då är det din make?

– Ja, han är styrelseordförande.  

Men banden till bolaget bröts aldrig. 

Avdelningschefen tog upp frågan

Nu kan GT berätta att Jeanette van Zalingen behöll sin styrelsepost i koncernens moderbolag van Zalingen Consulting AB, som alltså är huvudägare till TFIP. 

Där sitter hon fortfarande kvar i styrelsen tillsammans med maken. 

Även där som suppleant.

– Det är en bolagsteknisk lösning. Om det skulle hända min man något allvarligt kommer bolaget finnas kvar inom familjen, säger Jeanette van Zalingen.

Det är inte så att det kan påverka dina möjligheter att ställa krav mot NCC om du samtidigt sitter i styrelsen för ett bolag som gör miljonaffärer med just NCC?

– Nej.

Christer Niland är avdelningschef vid Trafikkontorets avdelning för stora projekt och Jeanette van Zalingens chef. Han uppger att frågan om styrelseuppdragen togs upp i samband med rekryteringen av van Zalingen som huvudprojektledare, före hans tid. 

Däremot missade man att följa stadens och Trafikkontorets rutiner om att bisysslor ska godkännas skriftligt efter en särskild ansökan. 

– Vi har den rutinen och den är inte använd, det är en brist. Men vi visste om det och Jeanette var öppet med det och vi har bekräftat att det är okej men muntligt, säger Christer Niland.

Han bekräftar också att frågan dök upp på nytt hösten 2018, och ledde till en förnyad diskussion inom förvaltningen med samma utgång som tidigare. 

– Sedan har bolaget valt att göra den ändringen men hon har varit kvar i bolaget van Zalingen consulting. Det känner vi till men vi värderade det som att det inte är ett problem i hennes roll som projektledare för stadslinbanan.

Den 28 november fattade Trafiknämnden beslut om att inte fortsätta arbetet med Göteborgs stadslinbana. Beslutet kom efter att politikerna i Västra Götalandsregionen beslutat att Västtrafik, som part i projektet, inte skulle arbeta vidare med det. 

Därmed har avvecklingen av projektet redan inletts. Enligt Jeanette van Zalingen har till exempel NCC i sitt kontrakt klausuler som gör ett avslut möjligt. 

Det slutgiltiga kommunala beslutet kommer fattas av kommunfullmäktige.

Ditt tips gör skillnad!

Göteborgs stadslinbana

2016 fick Trafiknämnden i Göteborg och Västtrafik i uppdrag att undersöka möjligheterna att bygga en stadslinbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen.

 

Våren 2019 stod det klart att projektet skulle ta betydligt längre tid och kosta betydligt mer än vad tidigare var tänkt. Den budgeterade kostnaden hade växt från 1,1 miljarder till fyra miljarder, men då ingick också nya delar i projektet.

 

I oktober 2019 kom trafikkontoret med nya bud. Det gick att få en linbana för drygt två miljarder kronor, men samhällsnyttan bedömdes som negativ. 

 

Den 28 november beslutade Trafiknämnden i Göteborg att pausa projektet. Beslutet fattades efter att politikerna i Västtrafiks styrelse beslutat att de inte skulle gå vidare med ett bygge. Enligt DN har kommunens totala kostnad för bara utredningar kring projektet uppgått till 138 miljoner kronor.