Lilian hyllades som hjälte av Räddningstjänsten för sin hjälteinsats i samband med ett drunkningstillbud. Foto: Mikael BerglundLilian hyllades som hjälte av Räddningstjänsten för sin hjälteinsats i samband med ett drunkningstillbud. Foto: Mikael Berglund
Lilian hyllades som hjälte av Räddningstjänsten för sin hjälteinsats i samband med ett drunkningstillbud. Foto: Mikael Berglund
Lilian larmade sina grannar som sprang ner till bryggan och hjälpte flickorna. Foto: Mikael BerglundLilian larmade sina grannar som sprang ner till bryggan och hjälpte flickorna. Foto: Mikael Berglund
Lilian larmade sina grannar som sprang ner till bryggan och hjälpte flickorna. Foto: Mikael Berglund

Lilian, 85, hjälte i drunkningsdrama

Publicerad

Lilian Östman, 85 skulle skulle ta lite frisk luft när hon hörde skrik vid vattnet. 

Två tjejer höll på att drunkna och Lilian agerade blixtsnabbt genom att larma sina grannar om vad som hände – hennes insats räddade de två unga kvinnornas liv. 

Nu uppmärksammas hon av räddningstjänsten i Stenungsund.

– Det var i sista sekunden de fick upp henne, om vi inte hade reagerat så hade de dött båda två, säger hon.

Det var i slutet av november som Lilian Östman och hennes man åt middag i sitt hus i Stenungsund. Plötsligt kände sig Lilian varm och kände att hon behövde en nypa luft.

– När jag kom ut hörde jag skrik nere från vattnet. Det var väldigt svagt men jag förstod i alla fall att det var något som var galet. Jag knackade på hos min granne och de larmade polisen och stack ut mot bryggan, säger hon.

Lilian och hennes granne förstod snabbt att det var skarpt läge, nere i vattnet låg en ung kvinna och hennes kompis hade kämpat för att få upp henne därifrån, något som nyheterSTO tidigare skrivit om.

"Helt blöt och apatisk"

– Hon var helt blöt och apatisk, och min granne fick tag på hon som låg i vattnet precis när hon var på väg att sjunka, tillsammans med ytterligare en man fick man till slut upp henne, berättar Lilian.

Väl uppe ur vattnet hämtade personerna i grannskapet filtar för att försöka få upp värmen hos de nedfrusna tjejerna innan räddningstjänsten kom.

– Det var i sista sekunden de fick upp henne, om vi inte hade reagerat så hade de dött båda två. Jag vill hylla de som kämpade nere vid bryggan, både tjejerna och de som fick upp dem. De är de verkliga hjältarna, säger hon.

Hyllades med tårta och diplom

Under torsdagen hyllades Lilian tillsammans med fyra av sina grannar för sin hjälteinsats den där dagen i november.

Under torsdagen firades Lilian tillsammans med fyra av sina grannar med tårta och diplom på brandstationen i Stenungsund.Foto: Mikael Berglund

– Det har varit väldigt trevligt, vi fick diplom, tårta och fika och en genomgång av det som hänt.

 

LÄS OCKSÅ: Mamma Anna-Karins hjälteinsats efter stölden

 

Enligt Johanna Nyberg, kommunikatör på Södra Bohusläns räddningstjänstförbund, var Lilian och hennes grannars insats kritisk. De är de första som belönas med räddningstjänstens pris "Rådig insats".

– Enligt de uppgifter jag har fått från insatsledaren hade åtminstone en av flickorna inte klarat sig om de inte hade agerat så har snabbt, säger hon.

Om priset Rådig Insats

Kriterierna för att få utmärkelsen Södra Bohusläns Räddningstjänstförbunds utmärkelse Rådig Insats är vara följande:

Vederbörande ska ha gjort mer än vad som kan förväntas.

 

Hon eller han ska ha räddat eller försökt rädda livet på en medmänniska eller förebyggt fara för andra människor.

 

Hon eller han ha räddat eller försökt rädda stora materiella värden.

 

Hon eller han ha undanröjt en olycka som skulle orsakat stora konsekvenser på miljön.

Alfred Dikalow
Alfred Dikalow

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER