Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ligan låser upp och stjäl din Volvo – utan nyckel

Mats Persson, en av de bilägarna som drabbats av Volvo-ligan.
Foto: PRIVAT
En av de fyra Volvo XC60 som stals i Skara
Foto: LARMTJÄNST

Fyra nästan nya Volvo XC 60 blev stulna inom en radie av cirka 300 meter i Skara.

Det totala värdet på fordonen är över en miljon kronor.

Nu tror polisen att en ny Volvoliga härjar.

– Bilen var låst och larmad. Det som inte skulle kunna hända har hänt och det känns inte alls bra, säger Mats Persson, en av de drabbade bilägarna.

– Volvo ser mycket allvarligt på det här, säger Mats Carlsson, utredningsinspektör på Larmtjänst som arbetar på uppdrag av berörda försäkringsbolag.

Klockan 07.30 i torsdags morse tittade Mats Persson ut genom radhuset i Skara och såg att hans bil inte stod på uppfarten där han parkerade den kvällen före.

– Normalt sett, 99 gånger av 100, ställer vi bilen i garaget men nu hade vi haft studentfirande så det stod ett tält i vägen. Därför ställde jag bilen på uppfarten i stället.

Mats kollade om någon annan i familjen lånat bilen.

Sedan gick han in i sin app i telefonen som är kopplad till bilen. Den visade att fordonet körts i väg från uppfarten klockan 02.18 till en annan adress i Skara. Klockan 04.43 upphörde informationen om bilens position i appen.

– Jag åker direkt till adressen och ser att polis är på plats. Då fattar jag vad som hänt.

Spåren upphör

På adressen fanns en annan person som också blivit av med sin Volvo XC60 samma natt, berättar Mats Persson. 

Där fanns också en lastramp för trailrar och på positionen upphörde spåren efter Mats bil. Det visade sig snabbt att tre andra Skarabor fått sina Volvobilar stulna på exakt samma sätt.

Bilägarna bor inom ett mycket begränsat geografiskt område. Det handlar om en radie på några hundra meter. De fyra stölderna skedde under en period på cirka en halvtimme.

Mycket tyder på att en liga med stora resurser knäckt koden för hur man ska stjäla Volvos nya prestigemodeller.

I detta fall handlar det om fyra XC60. Drömbilen för många, utsedd till årets bilmodell i världen 2018. En bil som enligt försäkringsbranschens årliga och senaste så kallade NVSA-ranking är den mest stöld- och inbrottssäkra bilen av alla på den svenska marknaden.

Volvos rekordår

Volvo Cars rider på en enorm framgångsvåg. Förra året var ett rekordår då man sålde 571 577 bilar.


LÄS MER: Volvos varumärkesresa med Zlatan i huvudroll 


Mats Carlsson på Larmtjänst berättar:

– Vi arbetar på uppdrag av försäkringsbolagen, i detta fall Volvia och Din Försäkring. Men vi har också ingångar och kontakter direkt med Volvo Cars i detta ärende. Man ser mycket allvarligt på stölderna.

Larmtjänst AB berättar om stölderna på sin hemsida.
Foto: Larmtjänst AB

Vi har varit i kontakt med Volvo Cars också som efter att ha tittat närmare på fallet lämnat följadnde kommentar:

– Vi har inte alla fakta här men vill understryka att detta är ett mycket ovanligt fall. Som vi dock ser allvarligt på. Generellt när det gäller våra bilmodeller och stöldskydd så är de utrustade med följande: Rattlås, dörrlås, larm och immobilitetssystem. Det sistnämnda innebär att bilens nyckel är kodad till bilens startsystem. Utan denna kodade nyckel ska det inte gå att starta bilen, säger Annika Bjerstaf Editor & Press manager på Volvo Cars.


LÄS MER: Polisens varning för BMW-ligan


Bilarna ska enligt marknadsföring och försäljare inte gå att stjäla. Misstänker man att det handlar om insiderjobb?

– Nej, det gör vi inte. Däremot handlar det om en liga med stora resurser. Man är många, man har gjort noggranna förberedelser och besitter en stor teknisk kompetens. För man åker inte runt på vinst och förlust och hittar fyra såna här bilar, stjäl dem och får dem att ”försvinna” på så kort tid.

– De allra flesta biltillverkare drabbas av sådant här, det torde tala om rena beställningsjobb. Bara vid stölderna i Skara bör ett tvåsiffrigt antal personer ha varit delaktiga, säger Mats Carlsson.

Har kapat signalen

Han poängterar att man inte vet så mycket ännu, inga personer är gripna och bilarna är spårlöst borta. Men Carlsson vågar ända delge välgrundade gissningar på vad som hänt.

– Det mest sannolika är att man lyckats kapa signalen mellan nycklar och bilar. Man har då fått bilen upplåst och kunnat köra i väg med den utan nyckel.

Mats Persson, som jagade sin bil, kom vid 08-tiden i torsdags fram till ett industriområde där det stod en lastramp som inte var inhägnad.

Allt talar för att bilarna kördes upp på rampen och vidare in i två stycken lastbilstrailrar. Innan ligan lämnade uppsamlingsplatsen hade man kopplat ur Volvobilarnas datasystem.

– Därmed går de inte längre att spåra, förklarar Mats Carlsson. 

Sannolikt körde de två lastbilarna med Volvobilarna dolda i lasten söderut runt klockan 05 vid dagen för stölden.

Volvo XC60.
Foto: Shutterstock

Första organiserade stölderna

Förundersökningsledare Håkan Fasth vid polisen i Lidköping säger:

– Vi misstänker att det är en utländsk liga som ligger bakom stölderna. Vi hade en liknande stöld i Lidköping för några veckor sedan. Då handlade det om två Volvobilar, en XC70 och en XC60. Det finns en del som talar för att det kan vara samma liga vid båda tillfällena.

Mats Carlsson på Larmtjänst har information också om stölderna i Lidköping.

– Det har försvunnit nya Volvobilar tidigare på ett sätt som man inte kan förklara med annat än att de har stulits. Men mig veterligen är detta första gången som Volvobilar stjäls på ett så till synes välorganiserat sätt. Många andra märken har varit utsatta tidigare, nu är det Volvo som drabbas, konstaterar han.

Polisens tips

Både Carlsson och polisen Håkan Fasth ger nu också Volvoägare samma råd som många andra bilägare fått. Man bör försäkra sig om att förvara bilnyckeln så den inte kan avge signaler som leder ut ur huset eller lägenheten.

För där kan tjuvarna finnas beredda att kapa signalen.

– Lägg bilnyckeln i en burk i hemmet, låt den inte ligga kvar i fickan eller framme på något bord. Man kan testa först genom att lägga nyckeln i burken, gå ut till bilen och se om den går att starta. Om bilen startar ändå behöver man hitta en kraftigare burk eller låda som stoppar signalen, säger Mats Carlsson.