Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lerkaos hotar Lisebergs rekordsatsning i sommar

Valkyria kommer ha Skandinaviens högsta vertikala dropp – på 50 meter. Foto: Pressbild/Liseberg
Valkyria är Lisebergs största, dyraste och mest komplicerade projekt, säger Lisebergs vd Andreas Andersen. Foto: Evelina Nedlund
Säsongsöppningen för Liseberg är i slutet av april. Foto: / HENRIK JANSSON GT/EXPRESSEN

Lisebergs storsatsning Valkyria har stött på problem. Ett väldigt lerigt problem.

Tunnelbyggnationen som ska vara en del av den gigantiska berg- och dalbanan har blivit en utmaning för nöjesparken.

– Den göteborgske leran är ganska lurig får man säga, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.

Byggnationen av den nya attraktionen Valkyria har pågått sedan januari 2017 och kommer enligt nöjesparken själva att bli Europas största dive coaster, där passagerarna faller rakt ner i en tunnel i 105 kilometer per timme. Det blir Skandinaviens högsta vertikala dropp på 50 meter. 

– Valkyria är det största, dyraste och kanske mest komplicerade projektet vi har haft på Liseberg, har vd:n Andreas Andersen tidigare sagt till GT.

Hoppas på premiär i sommar

Men byggnationen av tunneldelen av attraktionen har stött på problem, som P4 Göteborg tidigare berättat om.

– Den göteborgske leran är ganska lurig får man säga, säger Andreas Andersen, som berättar att marken har varit komplicerad att bygga i.

 

LÄS OCKSÅ: Så här blir Lisebergs nya rekordattraktion 

 

Det har aldrig varit sagt att Valkyria ska vara klar till säsongspremiären i slutet av april. Målbilden har hela tiden varit att bygget ska stå klart under sommaren, något som Andreas Andersen fortfarande hoppas på.

– Det kan vara svårt när man bygger så stora komplicerade projekt. Så det får vi lite grann vänja oss vid, att vi öppnar när vi öppnar, säger han.

Komplicerad mark att bygga i

Just nu kämpar arbetarna med att komma ner tillräckligt djupt i marken för att kunna bygga tunneln.

– Vi jobbar på och det går framåt i bra takt. Vi ska ner åtta meter och jag tror vi är nere fem eller sex meter just nu, säger Andreas Andersen.

Även om en lerig grund inte var något som avskräckte Liseberg från jättesatsningen, säger Andreas Andersen att tunnelbygget visat sig vara väldigt svårt.

En av Västlänkens stationer planeras att byggas vid Korsvägen, alldeles i närheten av Liseberg. Enligt Andreas Andersen använder Liseberg liknande teknik vid Valkyrias tunnelbygge som kommer att användas när Västlänken kommer att byggas.

– Jag kan bara säga att jag inte är avundsjuk på Trafikverket, det är jättekomplicerat.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!