Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västlänken är ett politiskt statusprojekt

Lite mer hade man förväntat sig av Nyhus/Undén/Mattiasson, styrande för de rödgröna i Trafiknämnden. Repliken till Lennart Duell om Västlänken innehåller flera sakfel, eget tyckande, missförstånd samt förvrängning av fakta och sanning.

Debattera I GT

Vi välkomnar politisk debatt, inte minst lokal och regional. Mejl: debatt@gt.se Fax: 031-725 90 02.

Artiklarna får inte vara längre än 2 600 tecken inklusive mellanslag. Arvode ges normalt inte och manus returneras ej.

Redaktionen förbehåller sig möjligheten att korta och rätta insänt material.

Göteborg är ingen motor - Göteborg är en stad som skall utvecklas väl för sina invånare. Debattörerna har fallit för alla talföra framtidskonsulter. Västlänken har blivit ett politiskt statusprojekt. Därför har myten om den otillräckliga säckstationen skapats tillsammans med alla välsignelser som ska följa om man bara grävde ner en tågtunnel till Haga.

Den första kalkylen baserades på en bergtunnel under Söder i Stockholm. Dåvarande banverket konstaterade att projektet var hopplöst olönsamt. Men en tunnel skulle det vara. Därför förkastades alla andra alternativ av regionens politiker, även om de blev billigare och gav samma effekter. Kostnaderna doldes bakom obegripliga kalkyler av alla fördelar som en station i Haga skulle innebära.

Någon vettig politiker borde ha dragit i handbromsen för vansinnesprojektet. I dagsläget har projekteringsgruppen inte presenterat en enda ny siffra vad tunneln kan komma att kosta. Det man däremot har gjort, är att skapa ett forskningsprojekt med Chalmers om hur man ska göra för att sänka ned tunneln i göteborgsleran. Något liknande projekt har aldrig genomförts i Sverige och ingen har en aning om vad slutnotan blir.

Planerna för tågtunneln i Göteborg lägger redan i dag en död hand över stadsplaneringen. Så blir det under överskådlig tid och när bygget väl startar blir konsekvenserna förödande. Skall Hagakyrkan rivas? Skall Liseberg stängas? De problem som uppstod under bygget av Götatunneln är inget i jämförelse med det som nu väntar!

Nyhus med flera blandar bort korten genom att hänvisa till att Kortlänken är utredd. Det är den inte! Lennart Duell syftar på Vändslingan, nu kallad Västlänk 2021. Vägvalet har lämnat en motion om att utreda Västlänk 2021. Något som den rödgröna majoriteten, även alliansen, valde att rösta ned i Trafiknämnden den 2 maj och Byggnadsnämnden den 19 juni i år.

De rödgröna avslutar sin replik med att påstå att Västlänkens främsta bidrag är till regionen och nationen. Vi har lite svårt att tro att resten av landet står och faller med en tågtunnel till Haga där endast regiontåg ska passera. På vilket sätt skulle det förbättra de nationella tågförbindelserna? Inga fjärr- eller godståg kommer ju att passera i tunneln. Järnvägens problem finns mellan Göteborg och Alingsås samt i en krokig bana till Borås.

 

 

THEO PAPAIOANNOU, ledamot i Trafiknämnden

TOM HEYMAN, ledamot Byggndsnämnden

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!