Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Trängselskatt handlar inte om grön politik

Hur leder ständigt höjda taxor och indragna busslinjer till att fler åker kollektivt?

"De som tjänar mest betalar mest", påstår Gabriel Lindh och David Liljeros från Nätverket Ja till trängselskatt i Göteborg i en replik 9/9 till mitt inlägg i GT.

Det är på sin höjd en halvsanning. Sant är att de rika kör mer bil än de fattiga, eftersom de har råd. Det är bland annat därför en genomsnittlig moderatväljare belastar klimatet i dubbelt så stor utsträckning som en genomsnittlig LO-medlem.

Men det gör inte trängselskatten mindre klassorättvis, eftersom de arbetare som tvingas ta bilen till och från jobbet får betala en mycket större andel av sin inkomst i trängselskatt än de förmögna invånarna i Örgryte och Långedrag. Det är så det fungerar i högerns Sverige. De välbärgade tillåts köpa sig fria från ansvar.

Trängselskatten utgör en skatteväxling. Förmögenhetsskatt har ersatts med skatt för dem som kör bil i Göteborg. Så länge det finns arbetare som har behov av bil innebär skatteväxlingen att den skatt de mest förmögna tidigare betalade lagts över på människor med lägre inkomster, om inte helt så till vissa delar. Det är en skam att partier som kallar sig vänster går med på en sådan omvänd Robin Hood-politik.


Lind och Liljeros påstår att Kommunistiska Partiet och jag bortser från miljön. Det gör vi inte alls. Vi hävdar att trängselskatten inte införts för miljöns skull, utan för att kompensera för högerns skattesänkningar. Vi hävdar dessutom att Västlänken utgör ett hot mot miljön. Så visar beräkningar att det kommer att ta 60 år innan bygget av Västlänken är klimatkompenserat. Är det att ta ansvar för miljön?

Om den blårödgröna alliansen i kommunfullmäktige dessutom får igenom sitt förslag om lågbro över Göta älv finns två alternativ: antingen kaos i kollektivtrafiken när bron ska gå som en skyttel eller att miljövänliga fartygstransporter läggs över på långtradare. Är det grön politik?

Vi i KP är för utbyggd och förbättrad kollektivtrafik för att minska biltrafiken. Men Västsvenska paketet ger inte fler spårvagnar och bussar i Göteborg, bara kaos i kollektivtrafiken när stora delar av centrum förvandlas till ett 30 meter djupt lerdike under tio års tid.

För övrigt undrar jag hur ständigt höjda taxor och indragna busslinjer bidrar till att fler åker kollektivt. Det som kallas miljöpolitik tycks mest gå ut på att pungslå göteborgarna vare sig vi åker bil eller kollektivt.

KP står upp för rättvisa, miljö och utbyggd kollektivtrafik. Men vi hävdar att trängselskatten är orättvis och vi menar att Västlänken hotar miljön och kollektivtrafiken. Därför säger vi: Rösta nej till trängselskatten!

 

Ulf Nilsson

Plåtslagare, kandidat (KP) i kommunvalet i Göteborg