Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tonnageskatten kan förhindra skatteflykt

Att regeringen misskött frågan om tonnageskatt, vilket lett till utflaggning av fartyg och arbetstillfällen, är numera både Anders Borg och alliansen pinsamt medvetna om. Från att försöka ignorera tonnageskattefrågan under sin första valperiod har de gått till att lamt försöka hantera den under sin andra.

Något konkret förslag lär dock inte dyka upp före valet eftersom regeringens utredning inte blir klar förrän i november 2014. Någon snabbutredning och kort remisstid, av det slag som genomfördes då skol-RUT infördes, är inte aktuell. Det är bråttom med skattesänkningar och andra skattebidrag, men långbänk när Anders Borg tvingas till att skapa lik- värdiga konkurrensvillkor för svensk sjöfart.

Regeringens regionala förankring har tyvärr inte sällan visat sig ha betydelse för olika frågors uppmärksamhet och behandling. Det som kan vara viktigt för Göteborg och Västsverige har haft svårt att tränga igenom. Det har märkts inte minst rörande sjöfarten och fordonsindustrin.

SEKO Sjöfolks tidning Sjömannen har uppmärksammat att Färöarna blivit en ny form av skatteparadis genom att svenska fartyg brevlådemässigt registreras där.

Det uppges handla om nio svenska rederier med 30 fartyg i Färöarnas internationella fartygs-register.

Skatteverket menar att sjöfarten inte är någon lätt bransch att granska. Avgörande är om det kan fastslås att det fasta driftsstället ligger i Sverige. Mycket av rederiverksamheten är dock outsourcad idag. Ägandet till fartygen läggs i utlandet, medan bemanning och frakt hanteras från bolag i Sverige.

De svenska styrelserna blandas upp med ledamöter från landet där fartygen skrivs. En sjöman som arbetar på svenskt kollektivavtal, men är anställd i ett färöiskt bolag, ingår inte längre i det svenska socialförsäkringssystemet.

På sikt kan sjöfolk på svenska kollektivavtal försvinna och fartygen bemannas enbart av utländskt manskap på Total crew cost-avtal (TCC-avtal).

Dessa avtal används som "nödlösning" för fartyg under bekvämlighetsflagg och innebär låga löner och för arbetstagarna dåliga anställningsvillkor.

Det som pågår är inte bra för vare sig svenska skattebetalare eller arbetstagare.

Vilka initiativ avser regeringen att vidta för att stoppa skatteflykten till Färöarna? Vi socialdemokrater vill ha åtgärder nu!

Tonnageskatteförslaget bör fram och beslutas. Skattefifflet med Färöarna bör åtgärdas, i sämsta fall genom att säga upp dubbel-beskattningsavtalet.

Tiden är mogen för en svensk sjöfartspolitik som skapar nya jobb och tillväxt!

 

Christina Oskarsson

Riksdagsledamot (S) i skatteutskottet.

Lars Johansson

Riksdagsledamot (S) i trafikutskottet.

debattsvensk sjöfart