SSU motarbetar ungas möjligheter att få jobb

Publicerad

I onsdags lanserade SSU Göteborg en kampanj på sociala medier där de uppmanar oss alla att tänka till en gång extra innan vi väljer att äta hamburgare från någon av de tre största hamburgerkedjorna i Sverige.

Restaurangbranschen - och inte minst hamburgerrestaurangerna - står för en stor del av de jobb som ungdomar får som sin första anställning. Extrajobbet på en hamburgerbar är ett steg och en viktig fot in på arbetsmarknaden. Med halverad restaurangmoms har dessutom fler ungdomar under 25 år kunnat anställas inom branschen.

Det första sommarjobbet, det första jobbet att överhuvudtaget ha med på sitt cv, är ofta det viktigaste jobbet som man haft som ung, då man utifrån det skaffat sig arbetslivserfarenhet och framför allt möjligheten att tjäna egna pengar.

Vi vet att det är inom företag som jobb skapas i Sverige, inte minst inom näringssektorn och turistbranschen. Anställningar som är viktiga för tillväxten och för att möta den efterfrågan som finns ute i landet. Det är mycket beklagligt att SSU väljer att se ned på denna typ av arbete. En ren bojkott av hamburgare skulle slå hårt mot jobben, men också mot välfärdssektorn då skatteintäkterna minskar när unga tvingas ut i arbetslöshet.

Argumenten SSU använder sig av är att man ska välja bort de specifika hamburgerrestaurangerna eftersom arbetsvillkoren är oschysta. Detta påstående faller på sin egen orimlighet, då de aktuella restaurangerna är anslutna till fackliga kollektivavtal som är framtagna av bland annat LO, en organisation som håller Socialdemokraterna varmt om ryggen. LO-facken har tillsammans med de aktuella arbetsgivarna undertecknat kollektivavtalen, och där torde oschysta arbetsvillkor inte existera.

Arbetsgivarna har givetvis ett stort ansvar i att tillämpa sunda arbetsvillkor och följa gällande avtal. Dock är det djupt tragiskt att motverka en jobbskapande bransch genom inte bara momshöjningar och höjd arbetsgivaravgift, utan nu även med uppmaning till att sluta äta på restaurangerna.

Om Sverige skall stå sig fortsatt stark i Europa så måste fler komma ut i arbetslivet. Att då börja mota företag genom höjda skatter och avgifter kommer inte leda till fler jobb, tvärtom. Skillnaderna i svensk politik blir allt mer tydliga inför höstens val där Socialdemokrater i en splittrad opposition vill satsa på höjda skatter medan Moderaterna och alliansen vill fortsätta jobba för en jobbskapande politik.

 

Pontus Båth, Vice ordförande, Muf Göteborg

Mattias Tykesson, 2:e vice ordförande. Muf Göteborg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER