Replik: De som tjänar mest betalar mest

Publicerad

Kommunistiska Partiet är nu inte ensamt på ytterkanten i sin uppfattning om att vara emot trängselskatten, men visst höjer man på ögonbrynen när ett parti som säger sig stå upp för de svaga i samhället inte ser vinsterna som trängselskatten ger just till dem som tjänar minst (GT 25/8).

I Biskopsgården äger ungefär 15 procent bil, i Björlanda varannan invånare. I Björlanda är å andra sidan medelinkomsten 200 000 kronor högre än i Biskopsgården.

Trängselskatten slår mot dem som kör bil, och de som kör bil är höginkomsttagare som har råd att ha bil. Låginkomsttagaren åker därför mest kollektivt då vardagsekonomin inte tillåter dagligt bilåkande.

Örgryte och Oskar Fredrik

Mest trängselskatt betalar bilägare i Örgryte och Oskar Fredrik, två välbeställda områden i Göteborg. Samma tendens ser man i Stockholm - de som tjänar mest betalar också mest trängselskatt. Att Ulf Nilsson i KP därmed försvarar höginkomsttagare torde även förvåna de egna leden.

De pengarna som kommer in från trängselskatten satsas i huvudsak på kollektivtrafiken. Detta gynnar i första hand låginkomsttagare då dessa använder kollektivtrafiken mest. Att orubbligt anse att staten ska stå för all ny infrastruktur kan man naturligtvis göra, men skulle Göteborg vägra att bidra med sin del i nuläget skulle göteborgarna aldrig få den satsning på bättre och mer miljövänliga kommunikationer som vi så väl behöver. En satsning värd hela 34 miljarder!

Bortser från miljön

Ifrågasätt gärna systemet med medfinansiering om ni vill, men försätt inte Göteborg och Västra Götaland i en sits som kommer att drabba miljön, öka trängseln och värsta fall försena viktiga projekt som gör mest nytta för dem med lägst inkomst.

Ulf Nilsson bortser dessutom helt från miljön i sin argumentation. Trängselskatten har bidragit till kortare köer, förbättrad luft och snabbare restider. I innerstaden har kväveoxider minskat med hela 16 procent. Höga kväveoxidhalter försämrar lungornas kvalitet och försvårar besvären för de med astma eller allergi. Utöver det har även bullret minskat. Buller ökar risken för psykisk och fysisk ohälsa, ökar stressen och leder till ökade hjärt- och kärlsjukdomar.

Förmögenhetsskatten kanske skulle kunna finansiera de välbehövliga satsningarna i Västsvenska paketet, men den minskar inte trafiken och leder inte till minskade utsläpp, något som helt bortses ifrån.

Så Ulf Nilsson, sätt prestigen åt sidan och säg ja till trängselskatt - för miljön, för Göteborgs framtid och för dina väljare.

 

GABRIEL LINDH

DAVID LILJEROS

Nätverket Ja till trängselskatt i Göteborg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER