KRITISERAT FÖRETAG. Yellow Register, med säte i Borås, har varslat en stor del av sin personal sedan företaget börjat förlora sina betalningskrav mot småföretagare i tingsrätten. Dessutom har ägarna nu dragit på sig skattekrav för mer än 25 miljoner kronor. Foto: DANOR TERLEVIC
KRITISERAT FÖRETAG. Yellow Register, med säte i Borås, har varslat en stor del av sin personal sedan företaget börjat förlora sina betalningskrav mot småföretagare i tingsrätten. Dessutom har ägarna nu dragit på sig skattekrav för mer än 25 miljoner kronor.  Foto: DANOR TERLEVIC

Liv Landell: Ett sätt att slå tillbaka

Publicerad
Uppdaterad
Det finns ett antal telecomföretag som försvårar det svenska småföretagarklimatet. De utnyttjar strävsamma människor genom att spela på allt från språkförbistring och interneträdsla till vanlig blåögdhet.
Det är i skenet av detta vi nu följer utvecklingen på Yellow Register - telesäljarbolaget i Borås som häromdagen varslade en stor del av sin personal.
Hur många anställda som blir av med jobbet är oklart - ägaren till bolaget har inte gått att nå. Företaget har i många år dragit på sig klagomål från kunder. Nu håller verkligheten på att hinna upp en organisation som skapat problem för många entreprenörer.

Yellow Registers affärsidé är att konstruera och sälja hemsidor på internet åt egenföretagare. Man ringer upp potentiella kunder och ger dem vad som verkar vara ett förmånligt erbjudande, men bakom det döljer sig svårtolkade avtal som kostar mer pengar. Med stöd av avtalen kräver Y R betalt av företagarna, och stämmer dem som vägrar.
Till och med i år har Y R i regel vunnit sina tvister, men för ett par månader sedan vände trenden då två tingsrätter dömde till småföretagares fördel.
Sedan 2007 har företaget granskats i pressen och även i SVT:s "Uppdrag granskning". Förtvivlade entreprenörer har vittnat om att de fått avveckla verksamheten efter kontakt med Yellow Register.

Bolaget har lovat bli tydligare, men fortsatt ungefär som förut.
Sedan i somras har Y R dock fått kämpa i en allt brantare uppförsbacke. Förklaringen är att hundra-talet missnöjda företagare har gått ihop för att driva en grupptalan mot Y R.
Den enklaste lösningen är givetvis att tacka nej till telefonsäljare. Formellt sett är egenföretagarna lika starka som storföretag, men i praktiken handlar det ofta om ensamjobbare med en position som liknar konsumentens.
Därmed inte sagt att vi ska ha speciella skyddsregler för småföretagare. Det finns redan möjligheter för dem att slå tillbaka. Grupptalan är ett ganska oprövat juridiskt verktyg, avsett för just dessa situationer.

Syftet med den planerade grupptalan mot Yellow Register är stoppa den aggressiva marknadsföringen och ge ägarna näringsförbud.
Det kan mycket väl lyckas med tanke på att ägarna senaste åren har skaffat sig skatteskulder på över 25 miljoner kronor genom otillåtna företagslån och utländska fastighetsaffärer.
Det får vara osagt om varslet är en direkt följd av att Y R:s missnöjda kunder har organiserat sig, men enligt Borås Tidning ska företaget sedan en tid gå allt sämre. Oavsett samband är strategin att som kund göra gemensam sak helt rätt.
Också branschorganisationen Svensk Handel är skeptisk till Yellow Register. Man har kommit fram till att Y R använder vilseledande marknadsföring och bryter mot marknadsföringslagen.

I praktiken gör anmärkningen ingen större skillnad och det är inte heller mening-en att Svensk Handel ska agera domstol. Men Svensk Handels bedömning bekräf-taratt en grupptalan faktiskt kan gå vägen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER