Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ledare: Till sjöss med trängselskatten

Hotad idyll. Badkvaliteten och vattnet i Bohuslän försämras av alla nöjesbåtar, varnar havsforskare. Trängselskatt, föreslår vi. Foto: KUSTFOTOGRAFEN

Nu varnar forskare för att den friska bilden av Bohuslän blir mera sällsynt i framtiden.

Då blir det mindre trevligt att doppa tårna i vattnet.

Utsläppen från de allt fler fritidsbåtarna - med starka motorer - sprider gifter och göra att algerna växer till. De gynnsamma havsströmmarna i Skagerrak förser visserligen Bohuskusten med friskt havsvatten. Men miljöproblem uppstår i de trånga fjordarna och vikarna där vattnet inte omsätts på samma sätt.

I Sannäsfjorden i Tanums kommun lever ett av landets finaste ostronbestånd. Fjorden och hela skärgården utanför är ett paradis för turister, fritidsfiskare, sport-dykare och nöjesbåtar.

Forskare från Göteborgs universitet har i fyra år studerat vattenkvaliteten där. Ännu har de inte mätt några gifthalter som är farliga för människan. Men de är bekymrade ändå.

Boven är trafiken med nöjesbåtar, som bara ökar.

- Bilar har avgasrening, men för båtar fungerar vattnet både som ljuddämpningssystem och avgasrening, förklarade Kjell Nordberg, professor i geovetenskap till Radio P4 Väst. Gifterna, smutsen och kolet fastnar i vattnet när avgaserna bubblar ut.

De negativa effekterna från båtmotorer är kända sedan länge. Men, precis som uppe på land, växer miljöproblemen i fjordarna ju tätare trafiken blir.

Många problem går förstås att lösa med olika ingrepp och litet godare vilja.

Forskarna har till exempel förslagit reningsanläggningar som tar hand om spolvatten vid båtuppläggningsplatser inne i fjorden. Men det är bara en detalj.

De många norska båtarna i området kan fortfarande vara bottenmålade med giftfärger som inte får säljas i Sverige. Det måste lösas genom avtal om enhetliga regler mellan länderna.

En mera radikal tanke vore att flytta hamnar och båtbryggor från fjorden och längre ut på kusten.

Eller så får vi frivilligt lova att köra mindre. Fast kan man lita på att alla bryr sig om det?

Men åt er som helst vill kasta Göteborgs kommande trängselskatt i sjön säger vi: Gör det då.

Lägg trängselavgifter på motorbåtar!

Nöjestrafiken till sjöss måste börja betala mera för sin miljöpåverkan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!