Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

LEDARE: Svenska protester gav skandal

INTE "BEEF", UTAN "HORSE". Lasagneskandalen har skakat livsmedelsindustrin i Sverige, Frankrike och England. Den visar att ursprungsmärkningen för livsmedel också inom EU måste förbättras. Foto: Chris Helgren

Det väckte stor uppmärksamhet när det nyligen visade sig att svenska butiker sålde färgad fläskfilé som oxfilé, samt att en hamburgerkedja i England sålde burgare med hästkött. Nu har ännu mer matfusk avslöjats, och i stor omfattning: respekterade livsmedelsproducenter - i Sverige Axfood, Coop, Findus och Ica - har sålt lasagne vars köttinnehåll till stor del kom från hästar, inte nötkreatur som innehållsförteckningen angav.

 

De svenska företagen har köpt produkter från franska Comigel som nu stämts av Findus, och som i sin tur stämmer en fransk underleverantör, Spanghero. Den sistnämda ska enligt kontrakt enbart leverera kött från Frankrike, Tyskland och Österrike, hävdar Comigel. Men Spanghero har köpt det "från en cypriotisk handlare, som hade kontrakterat en handlare i Nederländerna, som i sin tur fick leveranserna från ett slakteri i Rumänien, säger Frankrikes biträdande finansminister Benoit Hamon.

Uttalandet visar hur komplicerad och illa kontrollerad den internationella leverantörskedjan är, och exakt var i kedjan hästköttet förvandlades till nötkött är ännu okänt. Ett faktum sticker dock ut: i jakten på att pressa sina priser - och därmed även öka sina vinster - tar livsmedelsföretag ibland chansningar som kan bli mycket dyra för dem, inte minst i tappat kundförtroende.

 

Findus riskerar åtal för falsk varudeklaration, trots att företaget självt upptäckte fusket och genast slog larm. Findus uppger dessutom att man kontrollerat Comigel, som troligen också snarare är offer för än skyldigt till skandalen. Men längre bak gick inte svenskarna - det räknade de med att Comigel skulle sköta.

Affären visar att livsmedelsföretagen måste vara avsevärt mer noggranna med att kontrollera sina underleverantörskedjor. Den visar också att EU:s regler för ursprungsmärkning måste skärpas. Sverige har varit ledande i motståndet i EU mot ursprungsmärkning av sammansatta produkter som korv, lasagne, pyttipanna etc. Det anses bli för dyrt och krångligt för företagen, men det finns nu goda skäl för politikerna att överväga detta. En sådan märkning behövs, det bevisar hästköttskandalerna.

 

Som en bieffekt skulle det dock inte förvåna om affären för med sig att svenskt kött kan bli mer efterfrågat, inte enbart av konsumenterna, utan även av livsmedelsproducenterna. Importerat kött kan vara lika bra och är ofta billigare, men det inhemska är enklare och billigare att kontrollera, ändå från ladugårdarna till frys- och köttdiskarna.

I sig gäller problematiken inte enbart livsmedel, men mat är något alla människor tar del av och hyser intresse för, och matfusk kan få allvarliga hälsomässiga konsekvenser. En skärpt kvalitetskontroll i internationella leverantörsskedjor kan därför lämpligen börja med just livsmedelssektorn - det ligger inte minst i företagens eget intresse.