Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ledare: Så slapp Malmö trängselskatt

Lyser inte upp hela staden längre. Göteborg energi arbetar via dottern Din el på en konkurrensutsatt marknad i dag. Malmö sålde i stället ut sitt elbolag och fick loss miljarder till annat. Foto: Leif Jacobsson

När Malmö skulle bygga Citytunneln diskuterades också trängselskatt. Men Malmö stad sålde i stället aktierna i energiföretaget Sydkraft för fyra miljarder kronor och fick loss pengar till sin andel av järnvägsbygget.

Göteborgarna kunde också ha sluppit den nya skatten, ifall Göteborgs kommun hade sålt en tredjedel av sina drygt 100 bolag.

Jämförelsen som görs av Svenskt näringsliv är hisnande men har varit politiskt omöjlig - i Göteborg. Tradition och ideologi hindrar. Alla diskussioner om att sälja Göteborg energi har tystats av Socialdemokraterna. Liseberg är helig egendom även för Moderaterna. Kommunens bostadsföretag utnyttjas inte längre för den ursprungliga tanken att bygga bort bostadsbristen. I stället har de blivit vinstmaskiner åt kommunen och måste numera agera marknadsmässigt som vilken annan hyresvärd som helst.

Därför har Göteborg kvar dubbelt så många kommunala bolag som Stockholm. Utöver bostäder och energi sysslar de till exempel med att driva sporthallar, hotell, krog, sälja försäkringar och till och med reklamtjänster.

Tillsammans har de ett bokfört värde på över 60 miljarder kronor, omsätter drygt sex miljarder kronor om året och sysselsätter 6 000 personer.

"Vi ska vara rädda om våra bolag. De är bra reservtillgångar om vi skulle behöva få loss pengar i framtiden", har varit ett gammalt argument från vänsterhåll.

Pengar till vad?

En översyn inom kommunen pågår visserligen och väntas bli klar till årsskiftet. Men den ska enligt direktiven "analysera förutsättningarna för att åstadkomma en mera effektiv politisk styrning av bolagssektorn" och "belysa konsekvenserna av ny (skärpt - vår anmärkning) lagstiftning".

En del mindre bolag kommer säkert att läggas ner, säljas eller återföras till kommunal förvaltning. Men några genomgripande förändringar ligger inte i uppdraget - och knappast i kommande politiska diskussioner.

Många bolag är små, vissa driver verksamheter som ingen annan skulle finna lönsamma, att hitta rätt köpare och få ut mesta möjliga vid eventuell försäljning skulle bli en lång process ifall kapitalförstöring ska undvikas.

Men eftersom utvecklingen gått mot mera upphandling och mera valfrihet för medborgarna, så hamnar en del kommunala bolag i dilemmat att de blivit konkurrensutsatta och tvingas driva sina affärer som vilken privatfirma som helst. Varför ska kommunen äga och driva gym om någon förening eller firma vill ta över?

Göteborgs stora partier är ense om att betala 17 miljarder kronor till Västsvenska trafikpaketet. Av den summan ska hela 14 miljarder tas in via trängselskatt. Realistiskt sett hade det behövts en bolagsslakt för att få in den jättesumman genom försäljning, som Malmö gjorde.

Men Svenskt näringslivs tankelek är ändå spännande. Frågan är ytterst vad skattebetalarna skulle tjäna mest på? Att tvingas subventionera vissa förlustbolag eller använda pengarna till - bättre kommunala skolor i stället.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!