Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ledare: Innerstaden politikernas nya ideal

Förortsmodellen är snart omodern, här till vänster en plan för nya Kvibergsstaden. I stället håller tätbebyggda Andra Långgatan i Göteborg på att bli politikernas nya ideal. Foto: JAN WIRIDEN

Hur ska trafiken dras och husen byggas i framtidens Göteborg? Dagens bergfasta teknokratiska idéer och ritningar går självklart att rubba på. Om du tycker att andra planer vore bättre.

Den sanningen gäller både dyra och komplicerade trafiklösningar eller rationellt byggda, men ack så lik­formiga, sovstäder av förortsmodell.

Men du som vill förändra måste vara beredd att gnaga på ihärdigt i debatten och komma med konstruktiva motförslag.

Första exemplet på framgång: Ända sedan 1930-talet och fram till nu har arkitekter och stadsplanerare ratat den urgamla stadsmodellen, med husen byggda i långa rader längs trånga gator som i Göteborgs innerstad.

I stället fick vi dagens vanligaste bostadsområden där bilarna parkeras närmast gatan och husen placeras kors och tvärs längre in i området, omgivna av stora gräsmattor. Mera bullerskyddat, mera grönska och lägenheter där solen fritt kan lysa in skulle få människorna att må bättre. Så var det tänkt.

Men någonting har hänt. Nyligen underkände fem eniga partier i Göteborgs byggnadsnämnd (MP, V, S, FP och M) planen för ett nytt kvarter vid Lindholmshamnen. De vill se en ny ritning där husen byggs tätt inpå gatorna och i slutna kvarter, just som i gamla innerstaden.

Tätare bebyggelse ger till exempel säkrare lekytor för barnen på innergårdarna, bättre vindskydd, och fler lägenheter kan få plats på samma yta - ­vilket minskar hyreskostnaderna. Menar de fem partierna.

Exempel två: I en debattartikel i Göteborgs-Posten i fredags krävdes att stadsbyggnadskontoret, politikerna och stadsarkitekten tar över inflytandet över hur älvstaden - "Göteborgs nya innerstad" - ska planeras. I stället för att släppa byggarna fria i sina tilldelade kvarter. Just för att åstadkomma en tätare stad - som blir en direkt fortsättning på gator och byggnadstyper i dagens city.

Lika spännande som det kravet är bredden på dem som skrev under artikeln: Jan Jörnmark, känt namn från GT:s kultursidor, samsas med kampgrupper som Yimby, jagvillhabostad.nu, och Urbanisma plus (mera oväntat?) ett par av de organisationer som stått bakom våra modernistiska förorter - privata fastighetsägarna och Sveriges byggindustrier.

Nu vill de se en blandstad av bostäder, butiker och verksamheter i samma hus eller kvarter. I bästa fall behöver folk då inte resa lika långt för att handla eller jobba. Det blir en mera miljövänlig stad, mindre beroende av biltrafik.

Du kan tycka vad du vill om de nygamla idéerna. Men exemplen visar att opinionsgrupper kan stjälpa det hårdaste motstånd från äldre arkitekter skolade i miljonprogrammets rationalitet, eller trafikplanerare och byggare som fastnat i storskaliga broar och tunnlar.

Så stort tack till jagvillhabostad.nu, Yimby, Chalmersstudenter och andra påtryckare. De har i och för sig fått inspiration av liknande grupper utomlands, men utan alla deras kampanjer, debattartiklar, diskussionsgrupper på nätet, motförslag och uppvaktningar hos politiker - namninsamlingar också - så rubbar vi inga gamla uppfattningar.