Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ledare: Gasa på med mera biogas

DÅ var det fart. STCC-racet i frihamnen i Göteborg för snart ett år sedan var också en uppvisningskampanj för biogas. I dag hotar biogasutbyggnaden att strypas. Foto: Carl Sandin

Svag lönsamhet och osäker marknad gör att Göteborg Energi avbryter planerna på att bygga fler anläggningar för att tillverka mera biogas.

Det är olyckligt.

Jo, du läser faktiskt rätt. Regeringens mål är att senast 2030 ska Sverige ha gjort sig kvitt behovet av importerad olja. Biogas - som kan framställas av bland annat sopor - har ansetts vara en lämplig kandidat som ersättare.

Ändå släcker Göteborg Energi tankarna på nya eller utbyggda biogasfabriker i Halmstad, Vara, Falköping och Lidköping. Fast bolaget hoppas att det bara blir en paus, och att planerna kan tas upp igen när konsumenternas efterfrågan växer. Göteborg är inte ensamt - också i till exempel Malmö och Helsingborg börjar kommunpolitikerna tveka.

Men vi kan inte fortsätta elda upp jordens olja, särskilt inte om ökad global konkurrens kommer att göra oljan ännu dyrare.

Och vi måste minska på fossila bränslen för att klara Sveriges och EU:s miljökrav - plus vår egen hälsa.

Biogas och biodiesel är inte längre bara framtidsdrömmar. De är tillsammans med vindkraften de energikällor som vuxit snabbast på senare år. I dag körs många av Göteborgs stadsbussar på en gas som - för närvarande - innehåller en blandning av 49 procent "hemmagjord" biogas och resten naturgas. I framtiden blir det sannolikt 100 procent biogas.

Men det hänger på kostnaden. Även om tekniken för att producera egen gas blivit mycket effektivare så avskräcks fortfarande många potentiella kunder av priset. Hittills har gasen mest använts som fordonsbränsle, nästa användare i tur måste bli industrin.

Men under 2012 fasas sista resterna av förra S-regeringens så kallade klimp-bidrag ut. Utan att något nytt stöd ännu kommit i stället. De gamla investeringsbidragen kritiserades och skrotades av alliansregeringen. Och visst innehöll de avarter som kan ifrågasättas, som att kommuner fick bidrag för att lära sina anställda lätta på gasen för att spara bilbränsle. Men just för biogasen har miljarderna gjort nytta.

Därför fortsätter trots allt Göteborg Energi bygga på de biogasanläggningar som redan är påbörjade, så länge bidragen ännu finns. Totalt har bolaget intressen i sju stycken "gasfabriker" - trots inbromsningen. Tillsammans kan vi i Västsverige tillverka drivmedel som räcker till 30 000 personbilar. Om bilägarna hittar någon gasmack, för de är ännu sällsynta.

Tyvärr har regeringen inte lyckats snyta fram något nytt liknande stöd ännu, trots stora ord från minister Lena Ek om nödvändigheten av mera inhemsk energi.

Tyvärr har heller inte kommunledningen i Göteborg - den högsta representanten för Göteborg Energis ägare - slagit näven i bordet och sagt: fortsätt bygga ut ändå.

Regeringen har rätt i att ännu kan ingen vara säker på vilken ny energi som blir den bästa för framtiden, för utveckling pågår för fullt. Men just därför måste samhället gasa på med stöd för att hålla utvecklingen i gång.

I andra sammanhang må vi tycka principiellt illa om konstlade statliga stöd - men här behövs de.