Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsumentskyddet bör diskuteras mer

Ett besök hos till exempel en frisör kan bli avsevärt dyrare än beräknat. Det finns skäl att ställa krav på mer detaljerade och utförliga prisuppgifter från företag och butiker.Foto: Emilia Olofsson

Klippning och slingor för mer än 4 000 kronor. Den kallduschen fick en ung kvinna som klippt sig på en känd frisersalong i Göteborg för en tid sedan, rapporterade GP i förra veckan. Hon hade enligt artikeln bokat tid efter att ha besökt företagets hemsida på nätet, där salongen angav prisnivån ”från 1 190 kronor”.

Det låter inte otrolig, det vet alla som gått till frisören nyligen. Att slutnotan hux flux skulle motsvara en halv månads studiemedel ter sig däremot inte rimligt. Självklart borde företaget ha förtydligat att det räknar tvåfärgade slingor som två separata behandlingar. En konsument kan kanske förväntas känna till att frisörer tar extra betalt för tvätt och styling, men inte hålla reda på när en kostsam kemikalieblandning förvandlas till en ny.

Vi kan diskutera huruvida olika färg ska betinga dubbelt pris – många frisörer räknar hellre kostnad för materialåtgång och hur lång tid processen tar. Men problemet är som framgår att företaget inte redan från början gjort helt klart för kunden vad som gällde. Det kommer med all sannolikhet att bekräftas av allmänna reklamationsnämnden (Arn), som fått ärendet i knät eftersom frisörfirman inte velat bemöta sin missbelåtna kund. För givetvis är kvinnan vilseledd – hon hade knappast tackat ja till att betala tre gånger den prisuppgift hon fått på hemsidan.

Den stora svagheten med Arn är dess begränsade makt. Nämnden är bara rådgivande, och i princip kan näringsidkare strunta i rekommendationerna och stå ut med den "badwill" det innebär. Det vi som kunder i det läget kan trösta oss med är principiell upprättelse, och möjligen att nya kunder blir avskräckta och söker sig till andra företag eller butiker.

Företrädare för den aktuella frisörsalongen verkar dock vilja göra rätt för sig, till sist. Den rad av klagomål som kommit in under våren har enligt företagets representanter att göra med en trasslig ombyggnation. Hur detta hänger samman med prisuppgifterna på hemsidan må vara osagt, men det viktiga är att de kunder som drabbas av en "prischock" får rätt, och inte tvingas betala mer än vad som först uppgetts.

I diskussionen ska framhållas att frisörer är en hårt arbetande yrkesgrupp med en specialkompetens som borde vara lika högt värderad som många andra hantverk. De sätter i regel så kundvändliga priser som de förmår. Samtidigt lever de med insikten att många kunder upplever priserna som höga. Förmodligen är 4 000 kronor för klippning och slingfärgning egentligen ett rimligt pris med hänsyn till frisörers yrkeskunnande.

Men det är som sagt inte summan som är knäckfrågan i det nu uppmärksammade fallet med slingorna, utan hur näringsidkare driver igenom ett avtal mot en konsument. På den punkten kan situationen förbättras – inte endast vad det gäller frisörer. Och det är en debatt som borde uppmärksammas mer.